Bounce rate verlagen: 9 simpele manieren

De bounce rate van je website is belangrijk. Hoe lager deze is, hoe beter. Toch valt het niet altijd mee om je bounce rate, ofwel je bouncepercentage, te verlagen. De bounce rate van de gemiddelde website ligt tussen de 40 en de 55 procent. Bij landingspagina’s en blogs is het gemiddelde hoger, namelijk tussen de 70 en de 90 procent, terwijl die van e-commerce websites weer een stuk lager ligt, namelijk tussen de 20 en 40 procent. De laagste bounce rates vinden we op nieuwswebsites, met een gemiddelde van 10 tot 20 procent.

Wil jij je bounce rate verlagen?

Natuurlijk is het niet wenselijk als bezoekers slechts één webpagina bekijken en vervolgens weer vertrekken. Je wilt een zo laag mogelijk bouncepercentage in je statistieken zien. Wij geven je 9 eenvoudige manieren om je bounce rate te verlagen.

1. Zorg voor eerlijke titels

Het komt vaak voor dat een titel bezoekers nieuwsgierig maakt, maar dat het artikel uiteindelijk helemaal niet biedt wat het wel zou moeten bieden volgens de titel. Het gebruik van een misleidende titel, of gewoon een vage titel, zorgt voor een verhoging van je bounce rate. Wil je je bounce rate verlagen? Zorg dan voor eerlijke en heldere titels.

2. Verbeter je call to action

Iedere webpagina heeft een eigen doel. Als mensen na het zien van de webpagina vertrekken, dan is er wellicht iets mis met je call to action. Mensen voelen zich immers niet aangemoedigd om eens verder te kijken. Neem je call to action dus eens onder handen.

3. Een goede 404-pagina

Het kan altijd voorkomen dat een link wordt gewijzigd of verbroken, waardoor een webpagina niet meer de informatie biedt waar de bezoeker naar op zoek was. Als er dan een 404-error wordt getoond, dan klikt men weg. Het is goed om deze pagina in te vullen met iets interessants, zoals een leuke aanbieding of actie, met een link naar een goede webpagina natuurlijk.

4. Zorg voor een responsive design

Heb je nog geen mobiele site? Dan kun je je bounce rate waarschijnlijk direct verlagen door hier wel voor te zorgen. Heb je een WordPress site? Dan kun je zorgen voor een mobiele site door de plugin WP Touch te installeren. Je site is direct responsive.

5. Zorg voor sterke links

Zorg ervoor dat iedere webpagina goede, gerelateerde interne links bevat. Dit spoort de bezoeker aan om verder te klikken naar deze gerelateerde inhoud. Het is wel echt belangrijk dat de link relevant is.

6. Plaats een zoekbalk

Je kunt je bounce rate goed verlagen door een zoekfunctie op je website te plaatsen. Mensen willen vaak direct naar de webpagina surfen waarop zij de nodige informatie kunnen vinden. Dit gaat sneller, makkelijker en effectiever met een zoekbalk.

7. Snelle laadtijden van je webpagina’s

Diverse zaken, zoals grote bestanden, kunnen zorgen voor een flinke vertraging in de laadtijden van je webpagina’s. Controleer de laadtijden eens en onderneem actie wanneer deze echt te traag zijn. Dit zal zeker je bounce rate verlagen.

8.  Verschillende lengten van je teksten

Je hebt te maken met verschillende soorten lezers. Het is goed om hier rekening mee te houden. Wanneer je uitsluitend teksten van 4.000 woorden plaatst, dan is dit fantastisch voor de lezers die houden van (veel) lezen, maar mensen die niet zo van lezen houden klikken direct weg en gaan op zoek naar kortere informatie. Publiceer je uitsluitend content met een lengte van 300 woorden, dan stel je de mensen die uitgebreide informatie zoeken juist teleur. Zorg ervoor dat je goed wisselt met de lengten van je artikelen.

9. Een aangenaam design

Je design kan verantwoordelijk zijn voor een hoog bouncepercentage. Bekijk de kleuren eens kritisch en neem het hele design van je website eens goed onder de loep. Door de juiste kleuren en de juiste stijl te gebruiken kun je gemakkelijk je bounce rate verlagen.

Zet social media in

Om je bounce rate te verlagen is het nodig om oprecht geïnteresseerde bezoekers op je website te krijgen. Ze moeten eerst binnenkomen voordat zij verder kunnen kijken op je website. Hier kun je social media goed voor inzetten. Wil jij weten hoe je dit optimaal doet? Dan kun je eens een social media training overwegen.