Zo maak je echt goede call to actions

Call to actions zijn bedoeld om de bezoekers van je website aan te sporen een bepaalde actie uit te voeren, bijvoorbeeld het inschrijven op een nieuwsbrief, het aanvragen van een vrijblijvende offerte of het downloaden van een publicatie. Om resultaat te krijgen uit je call to actions moet je ervoor zorgen dat mensen er eigenlijk niet omheen kunnen.

Effectieve call to actions

Waar moet een call to action nu eigenlijk aan voldoen om echt effectief te zijn? Wij geven je enkele nuttige tips.

1. De dankbare call to action

Wanneer een bezoeker een bestelling heeft geplaatst, dan is dit een bedankje waard. Hier kun je een goede call to action van maken. Stuur een bedankje en vraag hierbij om de service of het product te beoordelen, verwijs naar de nieuwsbrief of laat gerelateerde producten zien en geeft een korting van 5% op de bestelling van deze producten.

2. Dit wil je weten!

Je leest een regel en je hebt het gevoel dat je gewoon MOET weten wat er nog meer te lezen valt. Een drang die voortkomt uit nieuwsgierigheid. Deze natuurlijke drang moet jij aanspreken, met unieke en beresterke content die gewoonweg niet te weerstaan is.

3. Pas het aan de pagina aan

Bezoekers die vaker langskomen, of vaker bestellen, moet je anders triggeren dan mensen die voor het eerst op je website terecht komen. Plaats de juiste call to actions op de juiste pagina’s. In de meeste gevallen zijn het bijvoorbeeld enkel de nieuwe bezoekers die naar je ‘over ons’-pagina gaan.

4. Maak het niet langdradig

Houd je call to actions kort, helder, krachtig en vooral simpel. Bezoekers willen geen ellenlange tekst lezen om erachter te komen wat nu eigenlijk de bedoeling is. Ze zullen dan ook vertrekken als het te langdradig wordt.

5. Opvallend

Een call to action moet duidelijk aanwezig zijn. Als de kans bestaat dat de bezoeker eroverheen kijkt, dan is het risico groot dat dit ook daadwerkelijk gebeurt.

6. Gebruik juiste kleuren

Hieronder is een mooi overzicht te vinden van het effect van kleuren die je gebruikt in je call to actions!

betekenis kleuren call to action

Social media gebruiken

Social media inzetten bij je call to actions, zoals ‘deel je bestelling nu op Facebook’? Met een social media training maak jij de meest effectieve call to actions!