Bedrijfsfilm maken? 13 slimme tips!

Bedrijfsfilm maken

Een bedrijfsfilm maken is altijd een goed idee. Video wordt namelijk steeds belangrijker en het is voor bedrijven goed om mee te gaan met de laatste trends. Dit betekent niet dat je gewoon maar even iets in elkaar kunt flansen om online te zetten. Een bedrijfsfilm moet van goede kwaliteit zijn en heeft veel voorbereiding nodig.

Gebruik deze praktische tips!

Het maken van een succesvolle bedrijfsfilm is niet eenvoudig, zeker niet als jij je er niet eerder aan gewaagd hebt. Daarom hebben wij 13 slimme tips voor je verzameld die je kunt gebruiken als je een effectieve bedrijfsfilm wilt maken.

1. Muziekgebruik

Veel bedrijven kiezen ervoor om achtergrondmuziek te gebruiken in de bedrijfsfilm. Dit is prima, maar denk er wel goed over na. Zorg er op de eerste plaats voor dat het echt om achtergrondmuziek moet gaan. Het mag niet té aanwezig zijn, want dit leidt af. Daarnaast moet de muziek perfect bij je video passen. Kies dus bewust.

2. Denken vanuit de klant

Of je nu klanten of prospects aan wilt spreken, je moet altijd denken vanuit de kijker. Voor het maken van een bedrijfsfilm draait het er niet om wat jij wilt laten zien. Het gaat erom wat de kijker wil zien. Dit is een heel groot verschil waar je goed rekening mee moet houden.

3. Ga voor beknopt

Er zijn bedrijfsfilms waarin veel te veel informatie wordt gegeven. Dit is niet verstandig. Het is namelijk zo dat kijkers niet in staat zijn om veel informatie in één keer te onthouden. Probeer het bij maximaal drie topics te houden.

4. Voorkom afdwalen

Als je eenmaal een onderwerp voor je bedrijfsvideo hebt gekozen, zorg er dan voor dat je ook bij dit onderwerp blijft. Dwaal niet af, want dit kan voor jou heel logisch zijn maar voor de kijker wordt het al snel verwarrend. Als je meer te bespreken hebt, maak dan een tweede video.

5. Mate van verdieping

Het is niet aan te raden om in een bedrijfsfilm te diep op zaken in te gaan. Houd altijd in gedachten dat je bedrijfsfilm is bedoeld om de kijker een impressie te geven en niet om de kijker volledig te informeren. De zakelijke website is er om de nodige verdieping te geven.

6. Houd het interessant

Het is belangrijk om de kijker binnen een paar seconden al te prikkelen. De kijker moet het idee krijgen dat deze video heel wat voor hem of haar kan betekenen. Vervolgens is het zaak om dit idee actief te houden gedurende de hele video. Blijf de kijker dus voortdurend prikkelen.

7. Hoe en waarom

Het is niet de bedoeling dat je in je bedrijfsfilm vertelt wat je te bieden hebt aan producten en services. Deze informatie kan men ook op je website vinden. Probeer meer in te gaan op het hoe en waarom. Waarom biedt je de producten of diensten aan? Hoe lossen jouw producten of diensten problemen op?

8. Tijdsbesef

Een bedrijfsfilm maken is iets anders dan een verhaal schrijven. In een verhaal is het de bedoeling dat er een ‘aanloop’ wordt genomen en dat daarna pas de spanning komt. Bij bedrijfsfilms gaat dit niet op. Het is zo dat 1 op de 3 kijkers binnen een halve minuut afhaakt. Na een minuut ben je gemiddeld 45 procent van de kijkers kwijt als je tegen die tijd nog niet ter zake gekomen bent. Geef dus snel aan waar het over gaat en waarom dit interessant is voor de kijker.

9. Deelbaar maken

Je wilt natuurlijk dat je bedrijfsfilm door zo veel mogelijk mensen wordt gezien. Je moet er dus voor zorgen dat mensen het op de eerste plaats de moeite waard vinden om je bedrijfsvideo te delen. Op de tweede plaats moet je de video makkelijk deelbaar maken. Zorg dus voor buttons bij je bedrijfsfilm waarmee de kijker jouw video met één klik kan delen.

10. De sprekers

Bedenk goed wie je aan het woord laat in je bedrijfsfilm. Je kunt zelf aan het woord zijn, je kunt personeel aan het woord laten of misschien wel klanten. Het is belangrijk dat de sprekers hun taak goed kennen en ook hoogwaardig uitvoeren. Daarom is het aan te raden om voorgesprekken te laten plaatsvinden, zodat je kunt vaststellen of de sprekers daadwerkelijk geschikt zijn voor je video.

11. Microblog video’s

Maak niet alleen uitgebreidere bedrijfsfilms, maar maak ook zo nu en dan een microblog video. Deze zijn ideaal voor bijvoorbeeld Twitter. Hierbij is het uiteraard wel belangrijk dat je de aandacht weet te pakken binnen de eerste paar seconden van de video.

12. Sterke stem

Komt er in jouw bedrijfsvideo niemand in beeld, maar laat je iemand buiten het beeld vertellen over wat er te zien is? Dan is het heel belangrijk om iemand met een geschikte stem te zoeken. De stem moet krachtig zijn, maar ook rustgevend en aangenaam om te horen.

13. Beursfilms

Ga je binnenkort naar de beurs en heb je een goede stand? Dan is dit ook een ideale locatie om je bedrijfsfilm te maken. Je kunt niet alleen direct je nieuwe diensten of producten tonen in je bedrijfsvideo, maar je hebt ook alle gelegenheid om nieuwe klanten aan het woord te laten. Dit verhoogt het vertrouwen in je bedrijf.

Bedrijfsfilm laten maken?

Wil jij graag een sterke en effectieve bedrijfsfilm hebben, maar durf je het zelf niet aan? Wij helpen je natuurlijk graag verder. Je kunt bij ons een creatieve, unieke en pakkende bedrijfsfilm laten maken. Neem gerust eens contact op voor meer informatie.