Een goede LinkedIn samenvatting schrijven? 5 tips!

Linkedin samenvatting

Je LinkedIn samenvatting is een belangrijk onderdeel van je profiel. Dit is hét stuk tekst waarin je je professionaliteit kunt laten zien, maar waarin je ook persoonlijkheid kunt leggen. Helaas komt het veel voor dat de LinkedIn samenvatting leeg wordt gelaten of met slechts wat kenmerken wordt gevuld. Zonde, want je kunt er veel meer uit halen!

5 handige tips voor je LinkedIn samenvatting

Het schrijven van een LinkedIn samenvatting is niet makkelijk. Als je er dan toch de tijd voor neemt, dan wil je natuurlijk ook wel dat het perfect in elkaar zit. Wij geven je 5 handige tips voor je LinkedIn samenvatting.

1. Schrijf vanuit jezelf

We komen veel LinkedIn samenvattingen tegen die geschreven zijn in een leidende vorm of vanuit de zogenaamde derde persoon. Op deze manier haal je eigenlijk alle persoonlijkheid weg uit de tekst. Het is altijd beter om de tekst te schrijven vanuit de ik-persoon, dus gewoon vanuit jezelf. Mensen voelen zich dan sneller betrokken.

2. Media toevoegen

Als je in het bezit bent van foto– of videomateriaal waarin je aan het werk bent, dan is het goed om dit toe te voegen aan je LinkedIn samenvatting. Heb je presentaties, publicaties of andere zaken waarin je wordt vermeld? Deze kunnen ook meerwaarde bieden.

3. Gebruik keywords

Keywords werken altijd mee als het gaat om de vindbaarheid. Dit geldt ook voor je LinkedIn samenvatting. Je kunt effectief gebruik maken van relevante keywords. Overdrijf het niet, want het is niet de bedoeling dat het opvalt. Kies je keywords bewust en verwerk ze op natuurlijke wijze in je samenvatting.

4. Scherpe schrijfstijl

Het is goed om een schrijfstijl te kiezen die goed bij je past, zodat jouw persoonlijkheid als een rode draad door de tekst loopt. Mensen gebruiken de LinkedIn samenvatting vaak om het karakter in te kunnen schatten. Juist daarom is het goed om dichtbij jezelf te blijven en geen standaard zinnen te gebruiken. Een passieve samenvatting doet je ook geen goed. Ga voor een actieve, spontane tekst.

5. Call to action

De call to action wordt vaak vergeten in een LinkedIn samenvatting. Zonde, want dit kan je veel opleveren. Voeg een goede call to action toe, zoals een WhatsApp nummer, een mailadres of natuurlijk een verwijzing naar je zakelijke website.

Alles weten over LinkedIn?

LinkedIn is hét sociale kanaal om relaties te vinden, op te bouwen en te versterken. Op LinkedIn ontstaan langdurige zakenrelaties en sterke samenwerkingsverbanden. Wil jij alles weten over LinkedIn en over hoe je hier optimaal succes kunt behalen? Volg dan eens een LinkedIn training en je bent helemaal op de hoogte.