Klantenservice via WhatsApp: binnenkort officieel mogelijk

Als klant zijnde een vraag stellen aan een bedrijf door middel van een chatbericht via WhatsApp? Het lijkt er op dat dit binnenkort toch echt mogelijk is! De chat-app is nu eerst begonnen met het houden van de eerste tests met zakelijke accounts om te kijken of het echt werkt.

Zakelijke chats

Vorig jaar al liet WhatsApp weten dat het mogelijk zou kunnen dat bedrijven op den duur worden toegelaten tot de dienst. Zakelijke chats zijn een mogelijk bron van inkomen voor WhatsApp.

Niet voor alle bedrijven

Op haar eigen webpagina liet WhatsApp weten dat de dienst niet alle, maar slechts een klein aantal bedrijven toegang geeft tot een geverifieerd account, als onderdeel van een proef. Door middel van een groen vinkje kan getoond worden dat het bedrijf echt is. Als gebruiker weet je dan dat je daadwerkelijk te maken hebt met de organisatie. Het is bijvoorbeeld van belang dat je zeker moet kunnen zijn dat de persoonsgegevens die jij mogelijk deelt niet in verkeerde handen terechtkomen.

Berichten krijgen gele kleur

Naast het groene vinkje dat een berichtje krijgt in een chatbericht, worden berichten van bedrijven ook anders weergegeven. Deze berichten krijgen namelijk een gele kleur en kunnen niet meer door de gebruiker worden verwijderd, wat in een normale chat wel mogelijk is. WhatsApp geeft aan dat er met gepaste manieren naar bedrijven moet worden gecommuniceerd.

Chatten met bedrijven

De site WABetaInfo, die de code van de WhatsApp-app onderzocht, meldde dat er een speciale app voor een midden- en kleinbedrijf zal verschijnen waarmee zij met al hun (WhatsApp-)klanten kunnen chatten. Hoe dit precies in zijn werking gaat voor grotere bedrijven is nog niet bekend.

Instellingen zoals instellen op welke tijden het bedrijf bereikbaar is en het sturen van eventueel automatische reacties, zijn aan de bedrijven zelf.

Webcareplatform

WhatsApp vindt het belangrijk om te meldden dat zij willen voorkomen dat bedrijven geen spam of reclame naar gebruikers gaan sturen. Het idee is dan ook eigenlijk dat WhatsApp door bedrijven vooral ingezet wordt als een soort webcareplatform. Dit kun je vergelijken met hoe Facebook samenwerkt met bedrijven voor Messenger, de gratis chatdienst van Facebook. Messenger werkt bijvoorbeeld samen met KLM, waardoor je via de chat-app van Facebook eenvoudig kunt inchecken op je vlucht.

Social media zakelijk inzetten?

Wilt u meer naamsbekendheid opbouwen en meer klanten werven? Social media is daar een enorm handig en doeltreffend hulpmiddel bij, maar dan moet u er wel voor zorgen dat u het op de juiste manier inzet. U kunt bij ons een social media training volgen of uw social media laten uitbesteden. Neem gerust eens contact met ons op!