Is de e-mailbutton op Facebook wel effectief?

Facebook heeft door de jaren heen al meerdere call-to-action buttons gehad, maar steeds worden de mogelijkheden weer verwijderd of aangepast. Wanneer Facebook ziet dat iets niet werkt, dan wordt het zo snel mogelijk weer offline gehaald. Hierdoor hebben we al veel call-to-action buttons zien komen en gaan op het sociale netwerk. Bedrijven hebben op dit moment de mogelijkheid om een e-mailbutton toe te voegen aan de bedrijfspagina, maar is dit wel effectief?

Wat zeggen de cijfers over de Facebook e-mailbutton?

De e-mailbutton op Facebook is in Amerika veel succesvoller dan in Nederland. In de Verenigde Staten heeft 63% van alle bedrijven met deze button daadwerkelijk profijt van de button. In Nederland geldt dit eigenlijk alleen voor de grootste bedrijven die Facebook ook gebruiken als webcarepunt. 86% van de bedrijven zonder Facebook webcare en met een a-mailbutton geeft aan dat zij weinig tot geen mails via Facebook ontvangen. Nederlanders hebben dan ook de eigenschap om vanaf Facebook naar de zakelijke website te gaan om via de zakelijke website een mail te sturen. Tot kan het toevoegen van een e-mailbutton op Facebook zeker geen kwaad.

Zo plaats je de e-mailbutton op je bedrijfspagina

Mocht jij nog geen e-mailbutton op je Facebook bedrijfspagina hebben en niet weten hoe het werkt, wij leggen het je natuurlijk graag uit. Volg de onderstaande eenvoudige stappen en je e-mailbutton is ready to go:

  • Ga naar je bedrijfspagina.
  • Op je omslagfoto klik je rechts onder op ‘+ Knop Toevoegen’.
  • Vul het gewenste mailadres in.
  • Klik op ‘De Knop Toevoegen’
  • Klaar!

Hoe effectief is jouw e-mailbutton?

Natuurlijk is de e-mailbutton niet voor ieder bedrijf even effectief. Het is natuurlijk altijd goed om de button als extra optie toe te voegen aan je Facebook bedrijfspagina, maar dit betekent niet dat het je ook daadwerkelijk extra veel mailtjes oplevert. Je kunt op ieder moment zien hoe succesvol jouw e-mailbutton op Facebook is. Dit doe je door met de muis op de button te gaan staan. Er rolt dan een menu uit waarin je op ‘Statistieken Bekijken’ kunt klikken. Je ziet direct hoe jouw e-mailbutton presteert.

Komen er meer call-to-action buttons aan?

In Nederland zijn er ook andere opties mogelijk, zoals bijvoorbeeld de optie om bezoekers door te sturen naar een video. Toch halen onze mogelijkheden het (nog niet) bij die van de Verenigde Staten. Amerika heeft overal en nergens call-to-action buttons op Facebook. Zo zijn er de volgende call-to-action buttons te vinden: Kaartjes Kopen, Een Offerte Aanvragen, Eten bestellen en Een Afspraak Maken. Deze buttons zijn sinds oktober 2016 beschikbaar in de Verenigde Staten en worden nog uitvoerig getest door Facebook. Het is daarom nog niet duidelijk óf deze buttons ook in de Nederlandse versie beschikbaar zullen komen en in welke vorm dit zal zijn.

Volg een Facebook training

Je kunt bij ons een gerichte Facebook training volgen. Wij bieden je diverse trainingsvormen aan. Natuurlijk kun je ook altijd contact opnemen voor advies bij het maken van je keuze.