18 Instagram feiten die een marketeer moet weten!

Instagram 2017

Instagram groeit, en groeit, en groeit! Dit sociale kanaal is al een heel tijdje een partij om rekening mee te houden en dit geldt ook zeker voor bedrijven. Marketeers die nog geen aandacht aan Instagram besteden zijn waarschijnlijk niet helemaal bekend met de feiten van dit sociale netwerk.

Dit zijn de belangrijkste Instagram feiten!

De Instagram feiten van 2017 liegen er zeker niet om. Het sociale netwerk wordt steeds populairder. Een deel van de bedrijven profiteert hier al optimaal van, terwijl een ander deel Instagram nog compleet links laat liggen. Wij hebben de 18 belangrijkste Instagram feiten van 2017 opgespoord waar marketeers van vandaag zeker van op de hoogte zouden moeten zijn.

1. 2 miljoen maandelijkse adverteerders

Instagram heeft maar liefst 2 miljoen maandelijkse adverteerders. Het sociale netwerk zegt zelf dat er 4 maal meer video’s per dag worden geplaatst ten opzichte van 2016. Meer bedrijven kiezen voor de benadering via video.

2. Video’s hebben de voorkeur

Maar liefst 80 procent van alle tijd op Instagram wordt besteed aan het bekijken van video’s. Dit betekent dat video’s enorm aan populariteit hebben gewonnen ten opzichte van de foto’s. Onder video’s verstaan we bijvoorbeeld Instagram Stories en livestreams.

3. Branded hashtags worden het meest gebruikt

Het is tegenwoordig heel normaal om gebruik te maken van branded hashtags. Sterker nog, 7 op de 10 gebruikte hashtags zijn branded.

4. 250 miljoen dagelijkse Storie-kijkers

Instagram Stories is ongekend populair en daar kunnen bedrijven hun voordeel mee doen. Het sociale netwerk heeft dagelijks meer dan 250 miljoen actieve Storie-kijkers.

5. Een jong publiek

Bijna 60 procent van de Instagram gebruikers valt in dezelfde leeftijdsgroep, namelijk die van 18 tot 29 jaar oud. Het grootste deel van de Instagrammers is dus een jongvolwassene.

6. Hashtags zijn een must

Posts die minimaal één hashtag hebben zorgen voor gemiddeld 12,6 procent meer betrokkenheid. Dit is wat slechts één hashtag doet en het beste aantal hashtags voor een Instagram post is 11. Tel maar uit je winst!

7. Merken zijn populair

Maar liefst 4 op de 5 Instagram gebruikers volgt minimaal één merk op Instagram. Onderzoek heeft uitgewezen dat het sociale netwerk steeds concurrerender wordt en dit merk je.

8. Beste postdagen en –tijden

Als je optimaal wilt presteren met je post op Instagram, dan moet je deze posten om 2 uur in de nacht of om 5 uur in de middag. Deze tijden werken het best op maandagen en donderdagen.

9. Locatietags

Posts die een locatietag bevatten krijgen aanzienlijk meer aandacht. De betrokkenheid bij deze posts ligt maar liefst 79 procent hoger dan bij posts zonder locatie.

10. Meer websitebezoeken voor bedrijven

Maar liefst 3 op de 4 Instagram gebruikers bezoekt de website van een bedrijf na het zien van een reclamepost op Instagram. Bedrijven die goed actief zijn op Instagram kunnen op de langere termijn dus veel meer websitebezoeken verwachten.

11. 100 miljoen Amerikanen in 2018

Kenners hebben voorspeld dat Instagram in 2018 de mijlpaal van 100 miljoen Amerikaanse gebruikers zal gaan bereiken.

12. Amerikaanse bedrijven zijn zeer actief

Van alle Amerikaanse bedrijven is 71 procent actief op Instagram voor het onder de aandacht brengen van hun merk, product en / of bedrijf. Dit was nog slechts 48 procent aan het begin van 2017. De verwachting is dat de 80 procent gepasseerd zal worden in 2018.

13. Instagram Stories

Van alle Instagram gebruikers maakt en bekijkt 1 op de 3 Instagram Stories. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen bedrijfsvideo’s en persoonlijke Stories.

14. Dubbel zo populair als Snapchat

Instagram Stories zijn veel populairder dan Snapchat Stories. Dubbel zo veel merken posten Instagram Stories in vergelijking tot de verhalen op Snapchat.

15. 7 op de 10 posts blijft onopgemerkt

Maar liefst 7 op de 10 Instagram posts wordt niet gezien. Dit heeft vooral te maken met het feit dat Instagram de algoritmes heeft veranderd én met het feit dat velen binnen hetzelfde (niet-populaire) tijdvak posten.

16. 800 miljoen gebruikers

Instagram heeft in 2017 de grens van 800 miljoen actieve gebruikers weten te overschrijden. Dit betekent dat het aantal actieve gebruikers in twee jaar tijd is verdubbeld.

17. Losse video’s

Lang niet alle advertenties op Instagram zijn hetzelfde. Onderzoek naar de advertenties heeft uitgewezen dat een kwart van alle advertentievideo’s losse video’s zijn.

18. Record van 11 miljoen likes

In 2017 staat het record van de meeste likes op een enkele post op 11 miljoen. Deze 11 miljoen likes werden ‘verdiend’ door de post van Beyoncé, waarin zij haar zwangerschap aankondigde.

Meer aandacht voor Instagram in 2018?

Instagram is voor bedrijven zeer de moeite waard, meer dan ooit! Wil jij in 2018 meer aandacht schenken aan Instagram en er zo veel mogelijk voordeel uithalen? Volg dan een Instagram training en je bent er helemaal klaar voor.