5 Kenmerken van een succesvolle acquisiteur

Acquisitie is natuurlijk bedoeld om meer sales te realiseren en meer afspraken te kunnen maken met prospects. Uiteindelijk wil je van iedere prospect een klant maken. Wanneer je telefonische acquisitie inzet, dan is het belangrijk om hiervoor wel de juiste professionals in te zetten.

Deze kwaliteiten moet een acquisiteur hebben

Acquisitie is alleen succesvol wanneer de juiste acquisiteur aan de slag gaat voor je bedrijf. Wij hebben eens onderzocht wat nu de belangrijkste kenmerken en kwaliteiten van een goede acquisiteur zijn. Uiteraard delen we de resultaten met jou!

1. Het hebben van voortdurend respect

Respect hebben voor een prospect klinkt vanzelfsprekend, maar in de praktijk is dit niet altijd het geval. Misschien heb je er zelf ook wel eens mee te maken gehad. Je wordt door een bedrijf gebeld en je geeft vrij snel in het gesprek aan dat je geen interesse hebt. Vervolgens krijg je meerdere malen een ‘maar’ te horen om je toch aan de praat te houden. Dit is niet de bedoeling. Een prospect moet altijd het recht hebben om het contact te beëindigen. Bij geen interesse dient de acquisiteur het respect op te brengen om de persoon een fijne dag te wensen en op te hangen.

2. Een professionele houding

Een goede acquisiteur neemt een professionele houding aan en weet op iedere vraag juist te reageren. Hier is vaan training en coaching voor nodig, vooral omdat het gesprek ook spontaan moet blijven en niet ‘ingestudeerd’ over mag komen. Dit gaat ten koste van de geloofwaardigheid.

3. Plezier in het werk

Prospects die iemand aan de telefoon krijgen die er duidelijk geen zin in heeft zullen nooit klanten worden. Plezier in het werk is een must. Een goede acquisiteur weet zich enthousiast op te stellen en kan communiceren op hetzelfde niveau als de persoon aan de andere kant van de lijn.

4. Het vermogen om te luisteren

Acquisiteurs zijn gewend om te praten. Er zijn erbij die zichzelf zo graag horen praten dat zij niet meer kunnen luisteren. Deze behoren niet tot de beste acquisiteurs. Deze zijn namelijk wel in staat om te luisteren. Sterker nog, dit is heel belangrijk! Een goede acquisiteur luistert naar een prospect en haakt hierop in.

5. Waardepropositie

Een goede acquisiteur weet precies waarvoor hij of zij belt naar een prospect, maar er moet meer kennis in huis zijn dan dat. Het draait allemaal om waardepropositie. Er moet een optimale kennis van de markt in huis zijn, aangevuld met alle kennis over het product of de dienst. Daarnaast kan een acquisiteur perfect uitleggen wat de belangrijkste voordelen voor een prospect zijn.

Acquisitie uitbesteden

Er komt nog veel kijken bij acquisitie, maar het is zeker de moeite waard. Je kunt wel leads genereren via social media, maar hier moet ook wel vervolg aan gegeven worden. Zie je het zelf niet zitten om actief te gaan worden in de wereld van koude acquisitie en warme acquisitie? Dan kunt je de acquisitie ook uitbesteden.