Kleurenmarketing: Welke kleur moet je kiezen?

Kleuren hebben een bepaalde invloed op ons denken en doen. Kleuren zijn het eerste wat wij herinneren van een product, gevolg door vormgeving, nummers en woorden. Het is dus belangrijk om de waarde van kleuren in te zien én hier op een juiste manier mee om te gaan. Wil je met je merk of als bedrijf een bepaalde indruk achter laten? Beïnvloed je doelgroep dan met de juiste kleuren. Hoe je dit doet? Wij leggen het hieronder uit.

De kleur bepaald de aankoop

Wanneer mensen een product kopen, kijken zij vaak naar de kleur van het product. Zelf zoeken we ook de mooiste groente en fruit uit als we in de supermarkt onze boodschappen doen, toch? Maar liefst 84,7 % van de mensen vindt de kleur de voornaamste reden om een bepaald product te kopen. Wanneer mensen een product kopen, kijkt 93% naar de visuele uitstraling, 6 % kijkt naar de structuur en 1 % laat zijn keuze afhangen van de smaak of geur van het product. 80% van de consumenten denkt bovendien dat de kleur de merkherkenning verhoogt.

Uit onderzoek blijkt dat mensen binnen 90 seconden na het bekijken van een product, een onbewust oordeel hebben gevormd over het product. Dit oordeel is tussen de 62% en de 90% gebaseerd op kleur.

Geef kleur aan advertenties

Ook bij het maken van advertenties is het belangrijk om gebruik te maken van de juiste kleuren en kleurcombinaties. Advertenties in kleur worden 42% meer gelezen dan (dezelfde) advertenties in zwart-wit. Kleuren kunnen het begrip van dingen verbeteren tot wel 73%. Ook het onthouden helpt erg bij het gebruiken van goede kleuren.

Wil je opvallen met je nieuwe campagne? Of wil je zorgen dat mensen je merk niet snel vergeten? Zorg er dan voor dat je de goede kleuren gebruikt. Maar liefst 55-68% onthoud iets namelijk beter wanneer het kleur heeft. Heb je nog een advertentie in zwart-wit? Ga dan direct aan de slag en maak gebruik van deze kleurentips!

Kies de beste kleur

Welke kleur past nu het beste bij jouw merk of organisatie? Met welke kleur bereik je je doelstellingen en je doelgroep? Hieronder werken wij de drie primaire en secundaire kleuren voor je uit en laten we zien welke kleur welk effect heeft. Deze zijn gebaseerd op persoonlijkheid/emotie, politiek, marketing en chakra’s. Dit laatste bepaald waar in je lichaam de kleur een werking heeft en het zorgt voor energie.

Primaire kleuren

De primaire kleuren, ook wel hoofdkleuren genoemd, bestaan uit rood, geel en blauw. Deze kleuren vormen de basis van de constructieve kleurenleer. Door deze kleuren te mengen, krijg je weer andere kleuren en die worden de secundaire kleuren genoemd.

De kleur rood

Rood heeft het volgende effect op de ontvanger.

Persoonlijkheid / emotie

  • Zorgt voor sterke emotie
  • Moedigt de eetlust aan
  • Verhoogt passie en intensiteit
  • Rood staat symbool voor de liefde

Politiek

  • De kleur rood vertegenwoordigt communistische of socialistische partijen wereldwijd
  • Rood wordt gebruikt voor Republikeinen in de Verenigde Staten

Marketing

  • Verhoogt de hartslag
  • Stimuleert de eetlust
  • Verhoogt dringendheid die vaak in de verkoopverklaring wordt gezien
  • Gebruikt voor impulsieve shoppers

Chakra

  • De kleur rood geeft een werking in het lichaam op een plek die gelegen ligt in het wervelkolom
  • De rode kleur is gerelateerd aan overlevingsveiligheid en je fysieke zelfbeeld.

De kleur geel gebruiken

Geel heeft het volgende effect op de ontvanger.

Persoonlijkheid / emotie

  • Verhoogt de vrolijkheid en geeft warmte
  • Veroorzaakt vermoeidheid spanning op de ogen
  • Maakt baby’s sneller aan het huilen
  • Stimuleert mentale processen
  • Moedigt communicatie aan

Politiek

  • Vertegenwoordigt liberalisme

Marketing

  • Vertegenwoordigt optimisme
  • Zorgt voor aandacht in etalages
  •  Staat voor duidelijkheid

Chakra

  • Geel geeft een werking in het lichaam tussen de navel en het borstbeen
  • Deze kleur is gerelateerd aan persoonlijke kracht, wil en zelfbeeld.

De kleur blauw

Blauw heeft het volgende effect op de ontvanger.

Persoonlijkheid / emotie

  • Geassocieerd met water en vrede
  • Geeft de meeste voorkeur bij de mens
  • Vertegenwoordigt rust
  • Bedwingt de eetlust
  • Bekend als een ‘koude’ kleur
  • Voorgesteld als constant in het menselijk leven, doordat de lucht en de oceaan blauw zijn
  • Verhoogt de productiviteit
  • Meest gebruikt in kantoren

Politiek

  • Vertegenwoordigt conservatieve partijen wereldwijd
  • Gebruikt voor Democraten in de Verenigde Staten
  • Vaak gebruikt in het bedrijfsleven omdat het productief en niet-invasieve is

Marketing

  • Blauw creëert een gevoel van veiligheid en vertrouwen in een merk

Chakra

  • Het geeft een gevoel in je lichaam op de plek van je keel
  • Gerelateerd aan communicatie, waarheid en zelf uitdrukking

Secundaire kleuren

Secundaire kleuren zijn de kleuren die gemengd zijn uit twee van de drie primaire kleuren rood, geel en blauw. Er zijn drie secundaire kleuren: dit zijn oranje, paars en groen.

De kleur oranje

Oranje gebruiken in je logo heeft het volgende effect op de ontvanger.

Persoonlijkheid / emotie

  • Weerspiegelt opwinding en enthousiasme
  • Toont warmte
  • Waarschuwt voor voorzichtigheid

Politiek

  • Oranje staat voor de nationale kleur van Nederland en de Koninklijke familie

Marketing

  • Oranje betekent agressie
  • Roept op tot het creëren van actie: Koop, verkoop en abonneren
  • Gerelateerd met impulsieve shoppers
  • Vertegenwoordigd een vriendelijk, vrolijk en zelfverzekerd merk

Chakra

  • Deze kleur geeft het lichaam energie op een plek rondom de onderrug en de voortplantingsorganen
  • Oranje is gerelateerd aan seksualiteit, creativiteit en plezier

De kleur groen

Groen gebruiken in je logo heeft het volgende effect op de ontvanger.

Persoonlijkheid / emotie

  • Staat voor gezondheid en rust
  • Symboliseert geld
  • Wijst op de natuur
  • Makkelijk te verwerken voor je ogen
  • Verlaagt depressie
  • Mensen die werken in een groene omgeving hebben minder vaak buikpijn
  • Vertegenwoordigt nieuwe groei

Politiek

  • Aangesloten bij milieuactivisten

Marketing

  • Gebruikt in winkels waar je tot rust kunt komen
  • Geassocieerd met rijkdom
  • Symbool van vruchtbaarheid

Chakra

  • De kleur groen heeft een werking in het centrum van het lichaam, ter hoogte van het hart
  • Gerelateerd aan onvoorwaardelijke liefde en genezing

De kleur paars

Paars gebruiken in je logo heeft het volgende effect op de ontvanger.

Persoonlijkheid / emotie

  • Staat voor royaliteit, rijkdom, succes en wijsheid
  • Veel koningen droegen paarse kleding

Politiek

  • Gebruikt voor royalty, maar paars wordt nauwelijks gebruikt in de moderne politiek

Marketing

  • Vaak gebruikt in beauty of anti-veroudering producten
  • Gebruikt om te kalmeren
  • Vertegenwoordigd een creatief, fantasierijk en wijs merk

Chakra

  • Deze kleur zorgt voor een werking in de bovenkant van het hoofd
  • Gerelateerd aan geestelijk leven en ervaring, pure bewustzijn

Kleurenwiel

Nu je weet welke kleur waar voor staat kun je verder werken aan je marketingstrategie. Heb je de juiste kleur voor jouw product, advertentie, of website al gekozen? Houd dan nog rekening met het kleurenwiel. Wil je bijvoorbeeld meerdere kleuren op je site gebruiken, dan is het verstandig om complementaire kleuren te gebruiken. Dit zijn kleuren die tegenover elkaar staan in het kleurenwiel.

Als je rekening houdt met de betekenis en de combinatie van de kleur, is de kans groot dat je de juiste doelgroep aanspreekt en zo betere resultaten boekt. Het is dus belangrijk dat de kleuren van je merk of organisatie op orde zijn.

Marketing en social media optimaal inzetten?

Zoals je hebt gemerkt is het dus belangrijk dat je de juiste kleuren gebruikt voor jouw merk en doelgroep. Je kunt er nu voor zorgen dat je marketingstrategie op orde is. Wil je ook nog eens meer uit social media halen door je marketing optimaal in te zetten? Je kunt je social media natuurlijk uitbesteden. Wil je vrijblijvend kennis maken? Neem dan contact met ons op.