Marketing doen? Maak altijd een communicatieplan!

Wie aan marketing wil doen heeft een communicatieplan nodig. Hier wordt vaak veel te makkelijk over gedacht. Steeds meer bedrijven vergeten gewoonweg om een sterk communicatieplan op te stellen en gaan hierdoor soms impulsief aan de slag met marketing. Zonde, want dit zorgt er in de meeste gevallen voor dat je belangrijke kansen misloopt.

De voordelen van een communicatieplan

Het is zeker aan te raden om een communicatieplan te maken voor je marketing. Waarom? Wij geven je 5 belangrijke redenen om een dergelijk plan op te stellen. Dit staat gelijk aan 5 belangrijke voordelen van het hebben van een communicatieplan voor je marketing.

1. Helderheid in financiële zaken

In een communicatieplan worden de activiteiten weergegeven inclusief een indicatie van de kosten die hierbij gemaakt moeten worden. Verreweg de meeste bedrijven hebben een gereserveerd budget voor marketing. Het communicatieplan maakt helder hoe het financiële plaatje eruit ziet, waardoor je financieel niet buiten het boekje gaat.

2. Je werkt volgens plan

In het marketing communicatieplan wordt een heldere planning gemaakt van welke activiteiten wanneer moeten worden ondernomen. Dit is natuurlijk niet voor niets. De planning wordt gemaakt op basis van een goede strategie. Door je vast te houden aan een planning weet je precies wanneer je marketing het meest effectief is.

3. Makkelijk je ROI vaststellen

Het ROI, ook wel het Return on Investment, is belangrijk en krijgt vaak toch te weinig aandacht. Dit is niet het geval wanneer je gebruik maakt van een communicatieplan. Dit plan maakt het analyseren, monitoren en meten eenvoudiger als het gaat om de doeltreffendheid van de activiteiten op het gebied van marketing. Je maakt alles meetbaar en dit levert voordelen op.

4. Geen onverwacht stresswerk

Een communicatieplan biedt je alle handvatten die je nodig hebt om goed op volgorde te werken en niet ineens voor vervelende verrassingen te staan. Deadlines kunnen zorgen voor meer productiviteit, maar leveren zelden zo veel op als gepland werk. Geen stresswerk meer dus.

5. Effectief communiceren

Wanneer we het hebben over effectief communiceren, dan hebben we het over het goed overbrengen van de kernboodschap naar je doelgroep. Dit doe je door campagnes op vaste momenten slim in te zetten. Hier is je communicatieplan natuurlijk uitstekend voor!

Neem eens deel aan een training!

Wij kunnen je uitstekend van dienst zijn als jij interesse hebt in goede trainingen op het gebied van marketing. Je kunt bijvoorbeeld eens een content marketing training bij ons volgen. Je bent altijd welkom. Neem gerust eens contact op voor meer informatie.