Een social media strategie maken: 10 Tips!

Social media worden steeds belangrijker, waardoor meer bedrijven er actief mee aan de slag gaan. Het is niet aan te raden om je op social media te storten zonder plan om je aan vast te kunnen houden. Het risico is groot dat je op den duur steekjes laat vallen of gewoonweg de weg kwijtraakt tussen al die sociale kanalen. Je hebt een goede social media strategie nodig.

Zo stel je een goede social media strategie op

Wij hebben 10 praktische tips voor je opgesomd voor als je een social media strategie op wilt gaan zetten. Door deze 10 tips na te lopen heb je uiteindelijk een sterk en effectief plan in handen waar je direct mee aan de slag kunt.

1. Ken je doelgroep

Start met het vaststellen wie jouw doelgroep is. Als je weet wie er tot jouw doelgroep behoren, dan kun je de strategie direct en gericht maken. Dit is belangrijk voor je succes op social media.

2. Maak een content kalender

Ieder stukje content dat je schrijft moet een duidelijk doel hebben. Zorg ervoor dat je altijd de tijd hebt om je content voor social media te creëren. Het is goed om een content kalender te maken, zodat je precies weet wanneer je wat moet publiceren. Je kunt dan direct zorgen voor voldoende tijd in de agenda om deze content te creëren.

3. Meerdere kanalen

Niet ieder sociaal kanaal vraagt hetzelfde van je als je succesvol wilt zijn. Zorg er daarom voor dat je de verschillende sociale kanalen waarop jij actief wilt zijn meeneemt in je strategie. De strategie voor Facebook is anders dan die voor Twitter, bijvoorbeeld. Houd hier zo veel mogelijk rekening mee.

4. Merkconsistentie

Je moet altijd zorgen voor merkconsistentie. Als je nog geen huisstijl hebt, zorg er dan voor dat je deze maakt of laat maken. Lettertypen, logo’s, afbeeldingen en kleurenschema’s moeten consistent zijn. Dit zorgt voor een optimale herkenbaarheid.

5. Voldoende variatie

Het is niet de bedoeling dat je iedere dag hetzelfde – of nagenoeg hetzelfde – publiceert op social media. Variatie is belangrijk. Het is goed om verschillende soorten content te mixen. Eerder gaven wij je inzicht in 6 soorten die je kunt gebruiken.

6. Interactie

Zorg ervoor dat er binnen je strategie ruimte is voor interactie. Het is niet de bedoeling dat je content post en vervolgens weer een dag niet meer omkijkt naar je accounts. Om betrokkenheid te realiseren is interactie nodig. Plan hier dus ruimte voor in.

7. Het Pareto-principe

Denk binnen je social media plan aan het Pareto-principe, ook wel bekend als de Pareto-regel of de 80/20-regel. Dit betekent eigenlijk dat slechts 20 procent van al je content promotie mag bevatten.

8. Trendwatching

Het is belangrijk om de trends op social media altijd in de gaten te houden. Waar kun je iets mee? Hoe kun jij op een leuke manier inhaken op de trends en meeliften op het succes van deze trends? Als er een nieuwe trend is die voor jou relevant is, dan moet je deze kans met beide handen aanpakken, op een zo kort mogelijke termijn.

9. Analyseren

We hebben het al vaker gezegd: blijf altijd meten en analyseren. Het is belangrijk om prestaties van je posts – en dus je social media strategie – in de gaten te houden. Zo weet je precies wat wel werkt en wat voor jouw bedrijf vooral niet werkt.

10. Je bent nooit klaar

Heel belangrijk bij het opstellen van een social media strategie is de wetenschap dat de strategie nooit af is. Dit moet je echt onthouden. De social media strategie die nu goed werkt kan je over een half jaar alweer laten vallen als een baksteen. Social media zijn zeer veranderlijk. Daarom moet jij je strategie ook voortdurend blijven controleren en aanpassen waar nodig.

Tips voor posts nodig?

Als je een social media strategie hebt, dan moet je je hier zo veel mogelijk aan houden. Je moet bijvoorbeeld posten op de dagen en tijden die je zelf hebt vastgelegd. Soms kom je net even inspiratie te kort om aan je eigen doelen te voldoen. Dan hebben wij de oplossing voor je! Het boek 101 posts voor op social media geeft je meer dan voldoende tips voor als je even inspiratieloos bent op het verkeerde moment. Je kunt het hier bestellen.