SEO-trends 2018: waar focus jij op?

SEO-trends zijn voortdurend in beweging. De SEO-trends van 2017 zijn in 2018 voor een deel al niet meer relevant. Daarnaast zien we natuurlijk ook dan bepaalde trends gewoon blijven en nog steeds aangesproken moeten worden. Google heeft wederom enkele nieuwe SEO-trends voor 2018 gepresenteerd en enkele trends van vorig jaar laten vallen.

Deze SEO-trends mag je niet overslaan

Google maakt op jaarbasis meer dan 500 wijzigingen in hun specifieke zoekalgoritme. Deze wijzigingen zorgen ervoor dat bepaalde SEO-trends vervallen en dat andere trends ontstaan. Onder de SEO-trends voor het laatste halfjaar van 2018 zien we dan ook enkele bekende en wat minder bekende trends. Hieronder vind je 7 SEO-trends die je niet over mag slaan als je echt wilt scoren.

1. Mobiele optimalisatie

Duidelijk een voortdurende trend, want deze kennen we natuurlijk al. Toch is lang nog niet ieder bedrijf goed geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers. Zoekopdrachten in Google worden steeds vaker met een mobiel ingevoerd. In 2016 was dit nog 60 procent van alle zoekopdrachten en in 2017 was dit al 69 procent. Je hebt dus nu echt wel een goed werkende mobiele website nodig.

2. Long tail keywords

Short tail keywords raken steeds meer achterop bij de long tail keywords. De long tail keywords zijn zoektermen die bestaan uit drie of meer woorden. Soms zijn het zelfs complete zinnen of vragen. Hierop is de concurrentie een stuk lager, evenals het zoekvolume, en juist dit zorgt ervoor dat je met long tail keywords kunt scoren. Bezoekers die je ermee aantrekt zijn namelijk echt de bezoekers die jij aan wilt spreken.

3. Beveiliging

Het was al belangrijk om een HTTPS-website te hebben in plaats van een HTTP-website. Beveiligde websites, dus websites met een HTTPS-protocol, scoren beter in de zoekresultaten van Google. Nu hebben we natuurlijk sinds mei 2018 ook te maken met de nieuwe privacywetgeving. Ook met het oog op SEO is het belangrijk om je website AVG-proof te maken. Beveiliging én bescherming zijn beiden heel belangrijk.

4. Kwaliteit boven kwantiteit

Inhoud maken om inhoud te hebben wordt niet meer geaccepteerd. Je moet in de tweede helft van 2018 echt aan de slag om inhoud te maken om iets waardevols te delen. De algoritmewijzigingen zorgen ervoor dat kwaliteit boven kwantiteit staat. Veel tekst zegt niets, waardevolle tekst zegt alles.

5. Laadsnelheid van je website

Google heeft bekend gemaakt dat de zoekmachine ernaar streeft om de website- en paginasnelheid op te nemen in de eerste mobiele index. Dit betekent dat het je heel wat posities in Google kan kosten als je website of specifieke webpagina’s relatief langzaam laden. De laadsnelheid is dus zeker wel een belangrijk aandachtspunt. Het behoort tot één van de belangrijkste SEO-trends 2018.

6. Optimalisatie voor voice search

In tien jaar tijd zijn het aantal gesproken zoekopdrachten in Google vermenigvuldigd met maar liefst 35 keer. De verwachting is dat minimaal de helft van alle zoekopdrachten ingesproken wordt in het jaar 2020. Als bedrijf moet je je nu dus echt wel gaan focussen op voice search optimalisatie om met deze SEO-trend mee te kunnen komen.

7. Antwoordboxen van Google

De Google-antwoordvakken zijn een nog relatief nieuwe toevoeging in Google. Je ziet een vlak in de Google resultaten staan waarin je belangrijke informatie vindt over hetgeen dat je zoekt, waarna je een link naar de webpagina ziet. Voor deze vakken haalt Google niet alleen inhoud uit het resultaat in de SERP’s, maar de eerste pagina wordt aangehouden. Om een plekje in zo’n blok te bemachtigen moet je in je inhoud veel werken met tabellen en bijvoorbeeld bulletpoints voor opsommingen.

Optimale aandacht voor SEO-trends

Wil jij echt goed met de actuele SEO-trends aan de slag, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wij adviseren je graag. Zo ben je bij ons aan het juiste adres voor diverse interessante SEO-trainingen. Natuurlijk kun je ook altijd vrijblijvend contact opnemen voor meer informatie of advies.