5 SEO-tips om direct mee te starten

De wereld van SEO verandert voortdurend. De veranderingen gaan tegenwoordig zo snel dat het lastig kan zijn om het allemaal bij te houden. We hebben ieder jaar opnieuw met nieuwe SEO trends te maken waar we ons eerder niet mee bezig hoefden te houden. Ook dit jaar zijn er weer andere zaken waar je je als bedrijf mee bezig moet houden om je vindbaarheid te versterken.

Gebruik deze 5 SEO-tips!

Wij volgen alle trends op het gebied van search engine optimization op de voet en zien regelmatig nieuwe zaken verschijnen die aandacht nodig hebben. Wij hebben 5 SEO-tips voor je verzameld waar je direct mee aan de slag kunt om je online vindbaarheid te versterken.

1. Spraakoptimalisatie

Steeds meer mensen praten tegen Google in plaats van dat zij de zoekbalk van de zoekmachine gebruiken om in te typen. Het is daarom voor bedrijven belangrijk om ook te gaan focussen op spraakoptimalisatie. Kijk niet alleen naar relevante geschreven keywords, maar optimaliseer ook op de zinnen die gesproken worden door zoekers. Je kunt Answer the Public gebruiken om goed te werken aan spraakoptimalisatie. Probeer elke dag iets aan te pakken.

2. Mobile First Indexing

Heb jij al gehoord van Mobile First Indexing? Google is hier inmiddels mee begonnen. Wat betekent dit nu precies? In de praktijk betekent het dat de zoekmachine voorrang gaat geven aan websites die zich focussen op de mobiele gebruikers. Is jouw website niet responsive? Dan kun je zomaar van de eerste pagina in Google verdwijnen, terwijl je daar misschien wel al jaren een vaste plek had. Begrijp wat jouw doelgroep doet op de smartphone en speel hierop in. Je kunt op dit vlak niet achterblijven, want dat kan je veel kosten als het om je vindbaarheid gaat.

3. Lokale SERP’s

Het is nu echt tijd om veel aandacht te gaan besteden aan lokale SERP’s. Als je wilt concurreren in de lokale SERP’s, dan is het nodig om je focussen op lokale engagementstactieken en hier is wel wat onderzoek voor nodig. Het eerste wat je aan moet pakken is gegevensvermelding. Zorg er eerst voor dat jouw bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer consistent zijn in de best gerangschikte directories en vergeet ook zeker niet je plek in Google Mijn Bedrijf te claimen.

4. Comprimeer afbeeldingen

Afbeeldingen zorgen vaak voor vertragingen op je website. Heb je veel afbeeldingen? Dan ben je zeker wel goed bezig, maar je moet er ook rekening mee houden dat je website niet trager dan wenselijk wordt. Het is goed om je afbeeldingen te comprimeren, zodat je sitesnelheid er niet onder te lijden heeft.

5. Bloggen en vloggen

Bedrijven kunnen nu echt niet meer zonder actief blog. Een sterk blog zorgt niet alleen voor extra aandacht, meer naamsbekendheid en meer betrokkenheid, maar het is ook dé manier om regelmatig aan je SEO te werken. Google houdt van verse content, zeker als het om waardevolle content gaat. Naast de blogs zijn er tegenwoordig natuurlijk ook de vlogs om aandacht aan te besteden. Het is (nog) geen must, maar het kan zeker geen kwaad om ook op dit vlak eens naar je mogelijkheden te kijken.

Vergeet social media niet

Social media is ideaal voor SEO. Als jij je goed bezig wilt houden met SEO, dan kun je eigenlijk niet zonder de sociale kanalen. Stel een effectief social media marketing plan op en ga er direct mee aan de slag. Ben je onvoldoende op de hoogte van de sociale netwerken om er het maximale uit te halen? Volg dan eens één van onze social media trainingen om succes voor je bedrijf te boeken. Voor vragen kun je ook vrijblijvend contact met ons opnemen.