Denk als marketeer in ‘mobile first’

Marketeers moeten steeds meer ‘mobile first’ gaan denken. Recentelijk zijn er nieuwe statistieken openbaar gemaakt door diverse partijen, waaronder FirstCompany, Facebook en Techcrunch, over het gebruik van internet. Hieruit blijkt dat internet steeds vaker wordt gebruikt via een mobiel toestel en steeds minder vaak via een vaste computer.

Wat zeggen de statistieken precies?

Er is een hele waslijst statistieken naar buiten gekomen die duidelijk aangeven dat marketeers zich echt op de eerste plaats moeten gaan focussen op mobiele internetgebruikers. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste statistieken.

  • Mobile advertising zorgt voor maar liefst 41 procent van de totale omzet van Facebook.
  • Pinterest inhoud wordt 3x vaker via mobiel gedeeld dan via een vaste computer.
  • Mobiele Twitteraars retweeten 66 procent vaker dan mensen die via een desktop Twitter gebruiken.
  • 59 procent van alle Yelp zoekopdrachten wordt uitgevoerd met een mobiel.
  • Het aantal mobiele LinkedIn paginaweergaven is met 250 procent gegroeid sinds 2013.
  • De kans dat mensen Twitter meerdere keren per dag gebruiken is met 79 procent groter als zij dit mobiel doen dan wanneer zij enkel een vaste pc tot hun beschikking hebben.
  • Het aantal mobiele Pinterest gebruikers is 60x groter geworden sinds vorig jaar.

Steeds minder mensen bezitten een computer

Stichting Kijkonderzoek deed in 2015 al onderzoek naar het gebruik van computers en mobiele apparaten thuis. Hieruit bleek dat er in meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens al geen vaste computer meer te vinden is. Slechts 44,9 procent bezit een desktop. In slechts zes maanden tijd daalde dit percentage met meer dan 6,5 procent. Anderzijds is te zien dat het aantal smartphones en tablets in Nederlandse huishoudens flink toeneemt. In hetzelfde halfjaar steeg het aantal huishoudens met een tablet van 53,3 procent naar 56,7 procent. Het aantal huishoudens met een smartphone nam nog sterker toe en ging van 62,5 procent naar maar liefst 73 procent.

Marketeers moeten op mobieltjes focussen

Een groot deel van de marketeers richt zich al voor een groot deel of uitsluitend op mobiele gebruikers, maar er is zeker ook nog een deel dat zich nog niet focust op ‘mobile first’. Zij laten gegarandeerd kansen liggen en dit is uiteraard zonde. Als je nu als marketeer succesvol wilt worden in wat je doet, dan moet alle aandacht op de eerste plaats uitgaan naar de smartphones en de tablets.

Wil jij marketeer worden?

Sinds 2015 is de vraag naar marketeers groeiende. Als jij de ambitie hebt om marketeer te worden, dan zijn je kansen dus goed als je de juiste skills bezit. Lees hier welke skills je nodig hebt om een marketeer van topniveau te worden. Hulp nodig? Neem dan gerust contact met ons op.