Zo blijf je profiteren van oude blogs!

Vanaf het moment dat je een blog op je website plaatst en deelt via social media begint deze uiteraard voor je te werken. Na een maandje is het blog ook goed vindbaar in Google en je merkt er de voordelen van. Hier kun je een tijdlang van genieten, maar het houdt natuurlijk eens op. Op den duur werkt een blog niet meer voor je. In de regel is het zo dat een blog je gemiddeld 2 jaar lang extra verkeer oplevert. Daarna raakt een blog een beetje ‘uitgeblust’.

Je kunt blijven profiteren van oude blogs

Er zijn gelukkig wel manieren om te voorkomen dat een blog eigenlijk nutteloos wordt. Een oud blog kun je op meerdere manieren nieuw leven inblazen. Wij geven je 5 tips om te kunnen blijven profiteren van oude blogs.

1. Schrijf een follow up

Ga terug door je vorige blogs en lees alles wat een tweede blik waard is. Heb je een blog geschreven dat onvoltooid was of mogelijk een vervolg kreeg vanwege veranderingen of updates? Het schrijven van een vervolgpost is een geweldige manier om je lezers te herinneren aan een actueel onderwerp en ze via een link terug te verwijzen naar het oorspronkelijke artikel.

2. Schrijf een gerelateerd blog

Je kunt ook een nieuw blog schrijven over een gerelateerd onderwerp, zodat je in je nieuwe blog terug kunt linken naar het oude blog. Dit zorgt er niet alleen voor dat het oude blog nog altijd aandacht krijgt, maar het zorgt er ook voor dat je bounce rate zakt. Dat is natuurlijk een mooi bijkomstig voordeel.

3. Optimaliseer je oude blogs

Waarschijnlijk houd je nu meer rekening met SEO in je blogs dan enkele jaren geleden. Daarnaast zijn de SEO-regels natuurlijk ook veranderd door de jaren heen. Pak je oude blogs erbij en start met optimaliseren. Nieuwe SEO-optimalisatie zorgt weer voor nieuwe posities in Google. Loop al je keywords eens na. Wellicht kun je short tail keywords vervangen door long tail keywords, welke in deze tijd veel beter werken. Daarnaast kun je meteen linkjes toevoegen naar nieuwere blogspost voor een onderlinge verbinding. Wil je wel je paginarangschikking behouden? Verander de permalink dan niet!

4. Nieuwe afbeeldingen plaatsen

Vervang alle afbeeldingen van je oude blogs. Er zijn nu waarschijnlijk veel betere foto’s beschikbaar en misschien – nog beter – kun je hier en daar wel een video bij plaatsen. Vergeet ook niet alles in te vullen bij de content, waarbij je het alt-attribuut zeker niet mag vergeten. Verse inhoud zorgt weer voor verse aandacht.

5. Deel nog eens via social media

Social media platforms zoals Facebook, Twitter en LinkedIn zijn geweldige tools om oude blogs te posten. Alleen omdat het blog oud is wil niet zeggen dat lezers het niet meer interessant vinden. Social media maken het mogelijk dat een blog viraal gaat, dus waarom stoppen bij de eerste tweet? Breng je oude blogs eenvoudig weer onder de aandacht door deze opnieuw te delen via social media. Zo houd je ook je oude blogs ‘levend’.

Je kunt je oude blogs ook herschrijven

Het is ook nog een optie om je oude blogs offline te halen en deze opnieuw te schrijven. Je hebt alle informatie al, maar je maakt de tekst net even wat beter passend bij de tijd van nu. Dit is een behoorlijke taak, maar kan zeker de moeite waard zijn. Wil je liever nieuwe blogs, maar heb je geen tijd om ze zelf te schrijven? Neem dan contact met ons op. Je kunt bij ons blogs uitbesteden. Wij schrijven ze dan voor jou!