Voice zoekstrategie: dit moet je weten als marketeer!

De spraaktechnologie is volop in ontwikkeling en biedt eindeloos veel mogelijkheden in de toekomst. Het aantal consumenten dat graag gebruik maakt van spraak gestuurd zoeken, ofwel voice search, neemt dagelijks toe. Dat betekent dat het voor bedrijven nu ook echt noodzaak wordt om een voice zoekstrategie te ontwikkelen.

Je hebt nu al een voice zoekstrategie nodig

Eigenlijk heb je nu al een goede voice zoekstrategie nodig om deze op te nemen in je marketingplannen voor de toekomst. Als je deze nog niet hebt, dan is het echt tijd om er eentje te ontwikkelen op de korte termijn. De spraaktechnologie blijft en wordt alleen maar groter. Dit betekent ook dat het steeds meer invloed gaat hebben op SEO. Als bedrijf wil je voorop blijven lopen als het om SEO gaat en dat betekent dat je nu echt moet starten met een voice zoekstrategie.

Sterke ontwikkelingen in spraaktechnologie

Spraaktechnologie is niet iets van de laatste tijd. Sterker nog, het bestaat al meer dan een halve eeuw! Wel is het zo dat het nu heel erg in opkomst is in relatie tot zoekmachines en andere online ontwikkelingen. Er komen bijvoorbeeld steeds meer zogenaamde stemassistenten bij. Wereldwijd worden Google Home en Amazon Echo gezien als de beste en meest ontwikkelde varianten, maar er zijn nog heel wat andere opties sterk in ontwikkeling. Alleen al in de laatste jaren heeft Google de nauwkeurigheid van stem- en woordherkenning verbeterd tot maar liefst een ruime 90 procent.

45 miljoen spraak gestuurde apparaten

In Amerika zijn er op dit moment al zo’n 45 miljoen apparaten in gebruik met spraak gestuurde functies. De verwachting daar is dat minimaal de helft van alle zoekopdrachten zullen worden uitgevoerd met deze spraaktechnologie in het jaar 2020. Deze trend wordt niet alleen in de Verenigde Staten gezien, maar ook in ons land zien we hoge percentages. Dit betekent dat een voice zoekstrategie echt moet worden opgenomen in je digitale marketingstrategieën als je de komende jaren zichtbaar wilt blijven voor consumenten.

De customer experience verbeteren

Tegenwoordig heeft de customer experience, ofwel de klantervaring, ook veel aandacht nodig. Een spraakstrategie kan deze ervaring ook een boost geven. Het invoeren van een voice zoekstrategie is dan ook niet alleen bedoeld om als bedrijf relevant te blijven, maar ook om een geoptimaliseerde customer experience op te bouwen. Dit zorgt voor meer loyaliteit en engagement. Google Assistant en Alexa zijn bijvoorbeeld al in staat om waardevolle inzichten te bieden over gebruikers. Hierdoor wordt het voor bedrijven mogelijk om hier effectief op in te spelen met gepersonaliseerde inhoud.

Rekening houden met de drukke consument

De consument van vandaag is over het algemeen erg druk. Spraakopdrachten nemen veel minder tijd in beslag dan interacties die op tekst zijn gebaseerd. Deze drukke consument heeft dus behoefte aan snelheid en gemak. Door als bedrijf te zorgen voor een goede voice zoekstrategie zorg je dus voor een uitstekende klantervaring voor de drukke consument. Dit zal jouw bedrijf veel extra waardering opleveren.

Spraaktechnologie verandert SEO

Het aanzien van SEO wordt sterk veranderd door de spraaktechnologie. De beste manieren om aandacht te besteden aan SEO veranderen dus door de aanwezigheid van deze technologie en daar moeten bedrijven rekening mee houden. Mensen gaan namelijk op een heel andere manier om met gesproken zoekopdrachten dan met geschreven zoekopdrachten. Gesproken opdrachten zijn bijvoorbeeld langer – in veel gevallen complete zinnen – terwijl geschreven zoekopdrachten zo kort mogelijk worden gehouden. Het gebruik van langere keywords wordt dus veel belangrijker. Hierbij moet je al snel denken aan zoektermen van minimaal drie woorden lang. Omdat veel spraakopdrachten een lokale intentie hebben moet ook de aandacht voor lokale SEO toenemen.

Geef je concurrentie geen kans

Met voice search krijgen consumenten sneller de gewenste zoekresultaten te zien dan met getypte zoekopdrachten. Dit weet jouw concurrent ook. Wanneer jouw grootste concurrenten wel gebruik maken van een voice zoekstrategie en jij niet, dan kun je erop wachten tot je van de eerste pagina van Google verdwijnt. Naar alle waarschijnlijkheid neemt dit niet al te veel tijd in beslag.

Ook daarom is het belangrijk om nu al te starten met de ontwikkeling en toepassing van een effectieve voice zoekstrategie. Terugkomen op de eerste pagina is namelijk veel lastiger dan een eerste pagina plaats behouden. Geef je concurrentie geen kans om jou aan de kant te duwen en focus op voice search.

Blijf bij als het om SEO gaat

Dat SEO belangrijk is voor bedrijven, dat is geen nieuws. Toch vergeten veel bedrijven om mee te gaan met de nieuwste SEO trends. Voice search is één van de SEO-ontwikkelingen die je echt niet links mag laten liggen. Wil jij je optimaal focussen op het SEO van vandaag? Schrijf je dan in voor een SEO training!