Instagram trends 2022: dit moet je weten!

Social media marketeers nemen Instagram steeds vaker mee in de plannen. Dit is zeker ook nodig, want Instagram blijft groeien en de populariteit van het netwerk blijft toenemen. Bedrijven doen er goed aan om Instagram mee te nemen in de social media activiteiten. De grote vraag is wel op welke manier Instagram marketeers het sociale netwerk benaderen in 2022. Wat zijn de trends?

Wat zijn de plannen van Instagram marketeers?

Met regelmaat wordt er door Hubspot een enquete uitgevoerd om de trends op social media in kaart te brengen. Dit keer werden 580 Instagram marketeers ondervraagd om een duidelijk beeld te krijgen van hun plannen voor 2022. Hieruit komt een mooie lijst met 9 Instagram trends waar jij zeker ook je voordeel mee kunt doen. Natuurlijk delen wij deze 9 Instagram trends met jou.

1. Toenemend gebruik van de Shopping tools

Bijna 8 op de 10 marketeers, namelijk 79 procent, geeft aan eerder al gebruik te hebben gemaakt van de Shopping tools die beschikbaar zijn op Instagram. Maar liefst 1 op de 3 marketeers is van plan om in 2022 gebruik te gaan maken van deze Shopping tools.

2. Video krijgt de overhand

Instagram marketeers gaan steeds meer met video aan de slag. Maar liefst 82 procent geeft aan nu al video inhoud op Instagram te plaatsen en deze inhoudsindeling te zien als de meest belangrijke indeling.

“Met Reels is het heel eenvoudig om meer bereik te krijgen!”

3. Instagram Live mag niet vergeten worden

Van alle inhoudsformaten heeft Instagram Live momenteel de hoogste ROI. Instagram marketeers gebruiken Instagram live voornamelijk om meer volgers aan te trekken. De marketeers zijn dan ook van plan om het grootste deel van de investeringen richting Instagram Live te doen.

4. De best presterende inhoud

Instagram marketeers houden zich uiteraard bezig met verschillende vormen van inhoud op het netwerk. Zij zien de hoogste ROI op de content die de waarden van het merk weerspiegelt en die de producten en diensten laten zien.

5. Manieren om meer volgers te krijgen

Eén van de doelen van Instagram marketeers is natuurlijk het effectief laten groeien van de groep volgers. Volgens de marketeers zijn er meerdere manieren om dit te doen. Zij benoemen de samenwerking met influencers, het aangaan van interactie en het bieden van boeiende, interactieve Verhalen.

6. Maximale focus op betrokkenheid

Instagram marketeers hebben meerdere doelen voor 2022, maar er zijn wel een aantal zaken die prioriteit krijgen. De maximale focus gaat uit maar het creëren van inhoud die betrokkenheid stimuleert. Daarnaast willen veel Instagram marketeers ook prioriteit geven aan het realiseren van meer interactie met hun publiek.

7. Effectiviteit van Instagram

Marketeers maken over het algemeen gebruik van meerdere sociale kanalen. Het spreekt voor zich dat niet elk sociaal kanaal voor ieder bedrijf even relevant is. Van de ondervraagde marketeers geeft 84 procent aan dat Instagram marketing in het voorgaande jaar effectief was voor het bedrijf.

8. Samenwerking met influencers

Steeds meer Instagram marketeers kiezen ervoor om samen te werken met een relevante influencer. Op dit moment maakt 3 op de 10 marketeers gebruik van de diensten van een influencer. Daarnaast geeft 42 procent van de Instagram marketeers aan in 2022 te willen starten met de inzet van een influencer.

9. Klantenservice via Instagram

Bedrijven kiezen steeds vaker voor het gebruik van sociale kanalen op het gebied van klantenservice. Meer dan een derde van de Instagram marketeers, namelijk 35 procent, geeft aan gebruik te maken van Instagram voor klantenservice en ziet hierdoor een hoge ROI.

Goed starten met Instagram marketing

Het mag duidelijk zijn dat de inzet van Instagram voor je bedrijf zeer effectief is. Als je het beste uit Instagram wilt halen voor je bedrijf, dan is het belangrijk om optimaal op de hoogte te zijn van alle mogelijkheden van dit netwerk. Wil jij ook met Instagram marketing aan de slag, maar weet je niet alle ins en outs van het netwerk? Volg dan een Instagram training bij ons!