5 redenen om voor visuele content te kiezen

Content is er natuurlijk in veel soorten en maten. Door de jaren heen zijn er steeds meer content mogelijkheden bij gekomen op internet. Het begon allemaal met tekst, waarna we fotomateriaal kregen en natuurlijk ook videomateriaal. Dit is nog een kleine selectie van de mogelijkheden. Veel bedrijven spreken meerdere vormen van content aan, maar er zijn ook nog veel bedrijven die op enkel tekst blijven ‘steken’. Zonde, want het is in deze tijd heel belangrijk om ook aandacht te besteden aan visuele content.

Waarom is visuele content zo belangrijk?

Visuele content is niet zomaar belangrijk. Het wordt steeds belangrijker. We zien hier een trend die zich steeds verder aan het uitbreiden is en juist daarom zouden eigenlijk alle bedrijven met visuele content aan de slag moeten gaan. Om je verder te overtuigen geven wij je graag 5 redenen om ook voor visuele content te kiezen.

1. Consumenten zijn visueel ingesteld

De consument van vandaag is een visueel ingestelde consument. Dit is overigens niet nieuw, want een groot deel van de mensen zijn zogenaamde visual learners. Wel is het nieuw dat bedrijven hier optimaal op in kunnen spelen met visuele content. Je kunt informatie aan visual learners veel sterker en beter overbrengen door middel van visuele content. Ongeveer 65 procent van de mensen zijn visual learners.

2. Betere opname in de hersenen

Mensen gebruiken het grootste deel van hun hersenen niet. Dit doen zij niet bewust. Zo is het brein gewoon ‘ontworpen’. Een klein deel van de hersenen wordt aangesproken voor het verwerken van informatie. De hersenen bepalen wat er wel en niet binnenkomt. Het is goed om te weten dat 90 procent van de informatie die de hersenen binnenkomt visueel is.

3. Een snel begrip van de boodschap

Bedrijven krijgen eigenlijk steeds korter de tijd om informatie over te brengen. Consumenten hebben het eenvoudigweg te druk om veel tijd te besteden aan het ontdekken van informatie. Een tekst lezen kost vaak te veel tijd. Het kost een persoon gemiddeld slechts 1/10 seconde om visuele content te begrijpen.

4. Lezen duurt vaak te lang

Hierboven hebben we al aangegeven dat het voor de gemiddelde persoon 1/10 seconde duurt om een visuele boodschap te begrijpen. We willen dit graag in verhouding zetten tot het overbrengen van een tekstuele boodschap. Het kost de gemiddelde persoon 60 seconden om een tekst van 200 woorden te lezen. Zakelijke blogs moeten minimaal 500 woorden lang zijn om voor je te werken. Reken maar uit!

5. De 10 seconden regel

Na 10 seconden haken mensen af, gemiddeld gezien. Dat betekent dat je 10 seconden de tijd hebt om indruk te maken. Dit gaat veel makkelijker met visuele content, omdat de content vrijwel direct begrepen wordt. Het valt niet mee om binnen 10 seconden optimale aandacht te krijgen met woorden op een scherm. Mensen bepalen dus na 10 seconden of ze meer tijd aan je video of tekst willen besteden. De kans dat ze een video blijven kijken is groter dan dat ze verder lezen na 10 seconden.

Zorg voor effectieve visuele content

Visuele content werkt voor je, maar dan moet je visuele content natuurlijk wel waardevol zijn. Saaie bedrijfsfilmpjes en nietszeggende video’s doen meer kwaad dan goed. Ga daarom altijd heel bewust aan de slag met videomateriaal en publiceer het pas als het écht waardevol is. Wil jij bedrijfsvideo’s inzetten, maar heb je hier hulp of ondersteuning bij nodig? Wij kunnen de bedrijfsvideo’s maken voor je. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden.