Digitaal marketingplan maken: gebruik dit sjabloon!

Een digitaal marketingplan maken voor social media is een goed idee. In een marketingplan voor de sociale kanalen stel je onder meer vast hoe je je gaat focussen op het bereiken van je specifieke doelstellingen. Het is goed om diverse plannen te maken. Op de eerste plaats is er het campagneplan, waarin je beknopt omschrijft hoe je jouw campagnes op social media uit gaat voeren om je publiek te bereiken. Daarnaast is er een snel marketingplan voor social media. Dit is een overzicht van de belangrijkste punten uit je digitale marketingplan, dat samengevat is op een enkele pagina. Het digitale marketingplan zelf is een gedetailleerde omschrijving waarin je alle belangrijke punten opneemt.

Hoe maak je een goed digitaal marketingplan?

Een digitaal marketingplan biedt een duidelijke omschrijving van de doelen die je op social media wilt bereiken. Hier voeg je de juiste beschrijvingen aan toe over hoe je deze doelen gaat bereiken en welke stappen je hiervoor neemt. Het mag duidelijk zijn dat een digitaal marketingplan duidelijke, goed uitgewerkte plannen laat zien waar je echt mee aan de slag kunt. Wat moet hier nu precies in staan? Wij geven je graag inzicht in de belangrijkste punten die thuishoren in je uitgebreide digitale marketingplan.

1. De bedrijfsdoelstellingen op social media

Als je als bedrijf actief wordt op social media, dan doe je dit met belangrijke redenen. Misschien wil je meer verkeer naar je website, meer inschrijvingen op je digitale nieuwsbrief, meer naamsbekendheid opbouwen of werken aan een gezond imago voor je bedrijf. Er zijn altijd doelstellingen. Om je doelen te bereiken is het belangrijk om te weten wat precies jouw doelen zijn. Stel dus de bedrijfsdoelstellingen vast en omschrijf deze in een digitaal marketingplan voor social media.

2. Het budget dat je wilt gebruiken

Het ene bedrijf wil honderd euro per maand besteden aan digitale marketing op social media, het andere bedrijf heeft hier wel tien keer zo veel voor over. Dit is van meerdere factoren afhankelijk. Belangrijk is dat je goed bekijkt welk budget je beschikbaar hebt. Identificeer hoeveel het kost om jouw digitale marketingcampagne uit te voeren en hoe het geld zal worden verdeeld. Het plaatsen van advertenties op verschillende sociale media kanalen kost geld, net als het maken van de middelen.

3. Omschrijving van je doelgroep(en)

Social media campagnes zijn bedoeld om een specifieke groep aan te spreken. Wie wil jij bereiken met jouw digitale marketing op social media? Wie behoren er wel tot jouw doelgroep en wie niet? Maak een omschrijving van de doelgroep die jij met je campagnes wilt bereiken. Het is essentieel om je doelgroep(en) te identificeren, vooral omdat je meerdere kanalen aan kunt spreken die allemaal andere doelgroep segmenten huisvesten.

4. Het identificeren van de juiste kanalen

Identificeer welke kanalen binnen jouw digitale marketingcampagne centraal staan. Ga je voor een combinatie van Facebook en Instagram? Wil je ook met LinkedIn aan de slag of is jouw doelgroep misschien vooral te vinden op Twitter? Stel vast welke kanalen het meest relevant voor jouw bedrijf zijn en omschrijf hoe je gebruik gaat maken van deze kanalen om je doelgroep(en) te bereiken.

5. Omschrijving van de tijdlijn

Tijd is geld, dus tijd is ook belangrijk. Ga je een digitaal marketingplan maken voor social media, dan is het dus ook belangrijk om hierin aandacht te besteden aan tijd. Hoe lang wil je digitale campagnes laten lopen? Hoe lang zou het moeten duren om middelen te creëren tot de laatste actieve dag van een campagne? Maak een goede tijdlijn en neem deze op in een digitaal marketingplan.

Je hebt een sterke strategie voor social media nodig

Steeds meer bedrijven gaan focussen op social media. Dat betekent dat het voor bedrijven ook lastiger wordt om doelgroepen te bereiken. Je hebt een duidelijk digitaal marketingplan nodig én een heldere strategie die écht werkt voor jouw bedrijf op social media. Kom je er niet helemaal uit? Wij helpen je natuurlijk graag. Neem vrijblijvend contact met ons op.