Beperkte betrokkenheid Facebook ads: 3 belangrijke elementen

Je bent aan de slag gegaan met advertenties op Facebook. Natuurlijk ga je handenwrijvend achter je bureau zitten om de statistieken van je campagne eens te bekijken en dan volgt de teleurstelling. Er is slechts een beperkte betrokkenheid en dit vermindert je advertentiepotentieel. Heel vervelend, vooral als je niet weet wat er mis is gegaan. Het is dan goed om te weten dat er 3 belangrijke elementen zijn die een rol spelen bij de relevantie van jouw advertentie.

De diagnostische gegevens van Facebook

Het is in het belang van Facebook om advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn. Dus als jouw advertenties weinig tot geen betrokkenheid genereren, worden ze niet zo vaak weergegeven als advertenties die meer gebruikersbetrokkenheid genereren. Je advertenties presteren mogelijk ondermaats vanwege een lage relevantie. De advertentie relevantie score van Facebook is nu vervangen door diagnostische gegevens over advertentierelevantie.

Hierin zijn er 3 belangrijke elementen te onderscheiden die een rol spelen in de relevantie van jouw advertentie. Dit zijn dus precies de zaken die bepalen hoe goed, of hoe slecht, jouw advertentie op Facebook scoort.

1. Kwaliteit rangschikking

Op de eerste plaats is er de kwaliteit rangschikking. Dit geeft aan hoe de kwaliteit van jouw advertentie wordt waargenomen in vergelijking met advertenties die voor dezelfde doelgroep concurreren. Het spreekt voor zich dat het in je voordeel spreekt als de kwaliteit van jouw advertentie een stuk hoger ligt dan de kwaliteit van advertenties van je concurrenten.

2. Positie van betrokkenheidspercentage

Op de tweede plaats vinden we de positie van het betrokkenheidspercentage. Deze positie geeft aan hoe het verwachte betrokkenheidspercentage van jouw advertentie is in vergelijking met advertenties die voor dezelfde doelgroep concurreren. Wanneer verwacht wordt dat de betrokkenheid bij jouw advertentie hoger ligt dan bij de concurrent, dan krijgt jouw advertentie voorrang.

“Je kan al vanaf 1 euro per dag adverteren op Facebook”

3. Positie in conversieratio

Tot slot is er de positie in conversieratio. Deze positie geeft aan hoe de verwachte conversieratio van jouw advertentie is in vergelijking met advertenties met hetzelfde optimalisatiedoel die concurreren om dezelfde doelgroep. Het spreekt voor zich dat je ook op dit vlak beter moet scoren dan je concurrent om voorrang te krijgen.

Zorg voor de best mogelijke scores

Het is eigenlijk heel eenvoudig. Facebook vindt jouw advertentie interessant als deze beter aan zal slaan dan de advertentie van je concurrent. Het is zaak om ervoor te zorgen dat jouw advertentie van betere kwaliteit is, meer betrokkenheid zal genereren en ook een betere conversieratio laat zien dan de advertentie van je concurrent. Belangrijke elementen om rekening mee te houden bij het maken van je advertenties. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon belangrijk om je campagne goed in te richten.

Volg een Facebook training bij ons!

Facebook advertenties kunnen je veel succes opleveren, maar Facebook wil er zelf ook wel iets voor hebben. Het is nu eenmaal in het belang van Facebook om alleen de beste advertenties optimaal te tonen. Daar moet jij aan voldoen. Lukt het niet, of haal je niet het resultaat uit Facebook wat je er wel uit wilt halen? Volg dan eens een Facebook Ads training bij ons!