Zakelijk vloggen? 7 praktische tips!

zakelijk vloggen

Zakelijk vloggen kan veel voor een bedrijf betekenen. Natuurlijk is er het bloggen, waar een groot deel van de Nederlandse bedrijven inmiddels voordeel mee doet, maar vloggen is nog net even een tree hoger. Vloggen is nóg persoonlijker dan bloggen. Dit betekent dat het je als bedrijf meer waardering op kan leveren, maar het betekent over het algemeen ook dat het lastiger wordt gevonden dan bloggen.

Handige tips voor zakelijk vloggen

Veel mensen vinden zakelijk vloggen lastig. Het is dan ook zo dat lang niet iedereen gewend is om voor de camera te staan. De meeste mensen zijn dit zelfs niet gewend. Wij hebben 7 praktische tips voor je verzameld om het zakelijk vloggen onder de knie te krijgen.

1. Wissel van locatie

Zakelijk vloggen kun je natuurlijk steeds op je eigen werkplek doen, terwijl je aan je bureau zit. Je moet dan wel héél interessant zijn om kijkers geboeid te houden, vlog na vlog. Het is beter om je kijker eens mee te nemen door het bedrijf of door een locatie waar je de dag doorbrengt. Dit geeft meer persoonlijkheid aan je video en is een stuk interessanter.

2. Gooi de schouders los

Zeker mensen die net starten met zakelijk vloggen staan of zitten voor de camera als een robot. Alle spieren zijn gespannen, er is geen uitdrukking op het gezicht te bekennen en de tekst wordt opgezegd alsof het een bandje is. Sommige mensen zijn zelfs zo nerveus dat ze staren in plaats van te kijken, waarbij de ogen geen enkele keer knipperen. Dit is niet de bedoeling. Oefen liever 100 keer dan dat je zo voor de camera plaatsneemt. Gooi de schouders los, zodat je een ontspannen indruk maakt.

3. Maak er een gewoonte van

Deze tip voor zakelijk vloggen sluit wel aan op de vorige tip. Door er een gewoonte van te maken gaat het je steeds gemakkelijker af. Dit zorgt er op de eerste plaats voor dat je steeds persoonlijker en vrijer overkomt op de kijker, maar daarnaast zorgt het er ook voor dat je het zakelijk vloggen makkelijker volhoudt.

4. Investeer niet te veel

Zeker als je net begint met vloggen is het niet verstandig om veel te investeren. Je kunt zakelijke vlogs gewoon met een goede smartphone opnemen. Je hebt hiervoor geen camera van honderden euro’s nodig. Ontdek eerst goed of het zakelijk vloggen goed bij je past en bepaal dan of je betere apparatuur nodig hebt.

5. Wees niet te streng voor jezelf

Onthoud goed dat een zakelijk vlog niet perfect hoeft te zijn. Start niet iedere keer opnieuw als je je een keer verspreekt of als er een vlieg door het beeld zoemt. Dit kan de beste gebeuren, dus jou ook. Laat dit ook gewoon zien. Je bent ook maar een mens.

6. Besteed aandacht aan de praktijk

Theorie, theorie en nog eens theorie… Vermoeiend hè? Dat vinden je kijkers ook. Je kijkers willen ook wel eens iets anders dan alleen maar luisteren naar theorie. De praktijk is immers een stuk interessanter. Je kunt er meer mee dan je denkt. Besteed dus ook voldoende aandacht aan de praktijk.

7. Toon je passie

Hoe meer passie, enthousiasme en gedrevenheid jij laat zien in je zakelijke vlogs, hoe meer je deze positieve emoties ook overbrengt aan de kijker. Als onderwerp van een video kun jij de gevoelens en gedachten van een kijker beïnvloeden. Laat zien hoe passievol jij over je business bent om je kijkers te overtuigen.

Wil jij ook zakelijk vloggen?

Wij houden ons al tijden bezig met zakelijk vloggen. Bezoek gerust eens ons YouTube kanaal. Wil jij ook zakelijk vloggen? Neem dan eens contact met ons op voor advies of ondersteuning.