9 doelen die bedrijven op social media hebben

Bedrijven hebben eigen redenen om actief te zijn op social media. Voor veel bedrijven gaat het natuurlijk vooral ook om het aanwezig zijn op de sociale kanalen, maar er zijn altijd meer doelen die bereikt moeten worden. Wat willen die bedrijven nu eigenlijk realiseren met het gebruik van social media?

Dit zijn de 9 meest voorkomende social media doelen

Wij hebben eens gekeken naar de doelen die bedrijven hebben op social media. Aan de hand hiervan hebben wij de 9 meest voorkomende doelstellingen kunnen vaststellen. Dit zijn de 9 belangrijkste doelen die bedrijven op social media hebben.

1. Het bereiken van nieuwe markten

Veel bedrijven vinden het lastig om nieuwe markten te betreden. Via social media gaat dit een stuk makkelijker, omdat het gewoonweg eenvoudiger is om een breder publiek aan te spreken. Je kunt doelgroepen aanboren waarvan je eigenlijk niet eens wist dat je ze had.

2. De merkreputatie verbeteren

We hebben niet allemaal als vanzelfsprekend een fantastische merkreputatie. Veel bedrijven zetten social media in om de reputatie van het bedrijf én het merk te verbeteren.

3. Meer verkeer naar de website

Uiteindelijk willen bedrijven natuurlijk altijd meer bezoekers op de website verwelkomen. Meer bezoekers leiden immers over het algemeen tot meer verkopen. Door onder meer blogs van de website te delen op social media willen bedrijven zorgen voor meer verkeer naar de website.

4. Een betere klantenservice

De gemiddelde klantenservice bestaat niet meer alleen uit een aantal telefonisten die vragen van klanten beantwoorden en problemen oplossen. De klantenservice van vandaag de dag heeft niet alleen een telefoonnummer nodig, maar ook een mailadres, een online chat, een WhatsApp nummer én webcare op social media.

5. Verlaging van de overheadkosten

We willen natuurlijk allemaal besparen waar we kunnen. Zeker bedrijven proberen op verschillende vlakken te besparen. Iedere euro is immers meegenomen. Veel bedrijven gebruiken social media om de overheadkosten te kunnen verlagen.

6. Meer leads genereren

Het is niet voor ieder bedrijf eenvoudig om aan leads te komen. Dan is er ook nog het verschil tussen nuttige en nutteloze leads. Een groot deel van de bedrijven zet social media in om meer kwalitatieve leads te genereren.

7. Inzet van ambassadeurs

Ambassadeurs, of influencers, zijn heel belangrijk in deze tijd. Bedrijven hebben mensen nodig die in hun voordeel spreken. Nergens zijn deze mensen zo belangrijk als op social media.

8. Actualiteiten omzetten in geld

Zeker bedrijven die makkelijk in kunnen spelen op de actualiteiten zetten social media in om ieder nieuwtje om te zetten in een kans om extra geld te verdienen. Er zijn bedrijven die hier een ware sport van maken.

9. Advertentie uitgaven verlagen

Het gemiddelde bedrijf investeert een behoorlijk bedrag in advertenties. Steeds meer bedrijven kiezen voor social media ads in plaats van voor traditionele media, zoals printmedia. Het belangrijkste doel hiervan is het verlagen van de uitgaven voor advertenties. Daarnaast worden er hogere resultaten behaald met social media advertenties.

Wat is jouw doel op social media?

Heb jij ook een doel op social media? En weet je ook precies hoe jij je social media doelen bereikt? Veel mensen kwakkelen nog een beetje op dit vlak. Wij helpen je graag verder, bijvoorbeeld door een social media strategie te ontwikkelen. Ben jij benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem gerust eens contact met ons op.