Social media kritisch analyseren: doe het regelmatig!

Social media wordt door steeds meer bedrijven gebruik, maar analyseer je de resultaten en strategie wel eens? Ieder bedrijf heeft hier eigen redenen voor. Zo zijn er bedrijven die de sociale netwerken vooral inzetten om meer naamsbekendheid te krijgen, terwijl andere ondernemingen ervoor kiezen om webcare in te richten via social media. Uiteindelijk zijn er zo nog tal van redenen te noemen. Soms is het alleen goed om een kritisch te kijken naar je social media berichten de afgelopen weken. Doe je dit regelmatig?

Maak social media helder voor je bedrijf

Bedrijven kunnen in deze tijd eigenlijk niet meer zonder social media. Dit is iedereen eigenlijk wel duidelijk. Toch zijn er nog veel bedrijven die wel social media hebben, maar die eigenlijk niet goed weten wat zij ermee aan moeten. Daarom hebben wij 5 vragen opgesteld die je als bedrijf aan jezelf moet stellen. Op basis daarvan kun je een goede social media strategie gaan maken.

1. Waarom social media?

Iets dat je voor jezelf heel helder moet maken is waarom jij social media accounts voor je bedrijf aanmaakt. Wat kunnen social media jou bieden wat bijvoorbeeld printmedia niet kan? Wat levert het hebben van social media profielen voor je bedrijf jou extra op? Je moet voor jezelf goed weten wat social media voor jou kan betekenen om daar echt mee aan de slag te gaan. In de marketingmix zou je ook deze middelen kunnen inzetten:

  • Adverteren via Adwords
  • Adverteren in een krant
  • Huis-aan-huis folder
  • Deelnemen aan een beurs
  • Sponsoren van een sporter

2. Waar gebruik ik social media voor?

Stel vast wat je doelen zijn. Wat wil jij bereiken via social media? Wil je meer mensen aanspreken, wil je een betere klantenservice bieden of wil je gewoon aanwezig zijn? Misschien wil je de sociale kanalen wel voornamelijk gebruiken om je blogs te promoten. Alles kan als het om social media gaat. Het is vooral belangrijk om vast te stellen waar jij social media voornamelijk voor wilt gebruiken.

“It takes discipline not to let social media steal your time.”

3. Wiens aandacht probeer ik te krijgen?

Wie wil jij bereiken via social media? Het is belangrijk om te weten welke doelgroep jij aan wilt spreken, zodat je ook weet op welke manier je hiermee aan de slag kunt. Stel je doelgroep vast en maak een buyer persona. Dit betekent dat je verder moet kijken dan de hoofdlijnen binnen je doelgroep. Kijk naar details van jouw ideale klant en maak zo een profiel van de persoon die jij wilt bereiken.

Bij het opstellen van een buyer persona kijk je naar:

  • Mediagedrag
  • Persoonlijke interesses
  • Persoonlijke waardes
  • Baan en verantwoordelijkheid

4. Wat is mijn stijl of persoonlijkheid?

Je bedrijf heeft een ‘gezicht’ nodig op social media. Het is belangrijk om je bedrijf neer te zetten binnen een bepaald profiel. Wat doe je en waarom doe je het? Wat voor karakter heeft jouw bedrijf? Door je onderneming een duidelijke persoonlijkheid te geven is het makkelijker om je stijl gelijk te houden op social media. Dit wekt vertrouwen. Wie binnen de organisatie laat je voorop staan?

5. Blijf ik trouw aan mijn boodschap?

Natuurlijk moet je eerst vaststellen wat jouw boodschap is, zodat je vervolgens een plan kunt bedenken om daadwerkelijk trouw te blijven aan die specifieke boodschap. Dit lijkt heel makkelijk, maar in de praktijk worden we snel afgeleid op social media. Voor bedrijven is dit niet anders. Maak je boodschap dus nog eens helder en zorg dat je een plan bedenkt om je hier goed aan vast te kunnen houden.

Wat is de Why van je organisatie precies? Is dit duidelijk voor je online fans?

Social media strategie nodig?

Voordat je aan de slag gaat met social media is het verstandig om te werken aan een slimme en effectieve social media strategie. Het is weinig zinvol om eraan te beginnen zonder plan. Je hebt iets nodig om je aan vast te houden en om op terug te kunnen vallen wanneer het nodig is. Natuurlijk helpen wij je graag met het opstellen van een social media strategie. Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op voor een training op maat.