Effectief samenwerken met een Instagram influencer? 5 tips!

Steeds meer bedrijven gaan de samenwerking met een Instagram influencer aan. Logisch, want het biedt veel voordelen. Wel is het belangrijk dat je hierbij goede aandacht besteedt aan het kiezen van de specifieke influencer. De ene is immers de andere niet. Het is belangrijk dat de influencer aansluit bij jouw bedrijf of merk en bij jouw specifieke doelgroep.

Zo ga je een goede samenwerking aan

Influencer marketing wordt steeds groter. Bedrijven doen er flink hun voordeel mee wanneer zij het juist aanpakken. Wij geven je 5 praktische tips om effectief samen te gaan werken met een Instagram influencer.

1. Voer onderzoek uit

Ga niet zomaar met de eerste de beste Instagram influencer in zee. Investeer tijd in goed onderzoek, want dit betaalt zich zeker terug. Probeer zo grondig mogelijk te werk te gaan. Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen bij iedere Instagram influencer:

  • Komt de identiteit van de influencer overeen met mijn waarden, esthetiek en bedrijfsidentiteit?
  • Is de fotografie van de influencer van de stijl en het kaliber waarmee ik mijn product of dienst wil laten associëren?
  • Is de inhoud van deze influencer van een kwaliteit die past bij mijn kwaliteit?
  • Heeft de Instagram influencer een betrokken publiek dat bij mijn bedrijfsactiviteiten aansluit?
  • Zijn de bijschriften van de influencer goed doordacht en sterk geschreven?

Onthoud altijd dat de online integriteit van een influencer belangrijker is dan het aantal volgers dat zij hebben. Het hebben van 10.000 toegewijde volgers is immers belangrijker dan het hebben van 60.000 volgers waarvoor betaald is. Hier zitten vaak veel bots tussen en de echte volgers zijn niet toegewijd.

2. Presenteer jezelf

Benader de influencer van jouw keuze met een persoonlijk bericht. Een influencer zal sneller reageren op jouw bericht wanneer het persoonlijk, aandachtig en zorgvuldig is geschreven. Standaard berichten ontvangen zij vaak dagelijks. Zorg voor een korte en bondige presentatie van jouw bedrijf. Doe dit niet naar meerdere influencers tegelijk, want ook dit kan je duur komen te staan. Veel influencers hebben onderling contact. Wanneer blijkt dat je hetzelfde bericht naar meerdere influencers hebt gestuurd, dan zullen zij niet meer met je willen samenwerken.

3. Bepaal samen het budget

Er zijn influencers die zich gratis inzetten voor je bedrijf, soms in ruil voor eens een gratis product of een uitnodiging voor een evenement. Deze influencers zijn vaak niet de beste keuze. Het kost niet alleen veel tijd om een loyaal publiek op te bouwen op Instagram, maar het vraagt ook om investering. Een toegewijde influencer steekt veel tijd in planning, communicatie, het produceren en bewerken van foto’s en video’s, het delen van inhoud en het promoten op effectieve wijze. Om meer omzet te genereren moet je dus investeren in een influencer. Influencers hanteren vaak eigen tarieven, maar zijn in veel gevallen bereid om te onderhandelen. Bespreek samen de werkzaamheden en het beschikbare budget.

4. Vertrouw op je influencer

Veel bedrijven zijn gewend om de touwtjes voortdurend in eigen handen te hebben. Hierdoor kan het lastig zijn om de touwtjes over te geven aan een Instagram influencer. Toch is dit wel nodig om een effectieve samenwerking tot stand te brengen. Bedenk je dat jij voor deze influencer hebt gekozen omdat de inhoud van deze influencer je aanspreekt. Dit betekent dat je erop kunt vertrouwen dat de influencer ook op de juiste wijze omgaat met jouw inhoud. Natuurlijk kun je input geven, maar vertrouw wel altijd op de kwaliteiten van de influencer.

5. Zorg voor feedback

Een influencer wil graag dat jij tevreden bent over de samenwerking. Evengoed wil jij dat de samenwerking met de influencer prettig verloopt. Hiervoor is het nodig om ‘schoonheidsfoutjes’ uit de samenwerking weg te poetsen. Dit doe je door voortdurend feedback te geven. Heb je de gegevens van een campagne verzameld? Bespreek dit met de influencer. Wees open en werk de strategie bij wanneer dit nodig is. Zo zorg je voor een aangename, langdurige en vooral effectieve samenwerking met een Instagram influencer.

Starten met influencer marketing?

Wil jij starten met influencer marketing, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Dan kun je gerust eens contact met ons opnemen. Wij helpen je graag bij het realiseren van je marketingcampagne.