Wat doet jouw doelgroep op Facebook?

Bedrijven zijn op social media het meest succesvol wanneer zij optimaal weten in te spelen op wat de doelgroep van hen wil zien. Om dit te kunnen doen is het op de eerste plaats natuurlijk belangrijk om goed vast te stellen hoe je doelgroep eruit ziet. Maak eens een buyer persona, zodat je een helder profiel hebt om je op te richten. Vervolgens kun je een goed plan van aanpak maken en dit doe je door 5 vragen te beantwoorden over je doelgroep met betrekking tot Facebook.

Beantwoord de volgende 5 vragen

Wij hebben 5 vragen voor je opgesteld. Je moet in staat zijn om deze vragen te beantwoorden over je doelgroep met betrekking tot Facebook. Als je dat kunt, dan ben je in staat om een effectief plan op te stellen om je doelgroep optimaal aan te spreken op dit sociale kanaal. Probeer onderstaande 5 vragen zo gedetailleerd mogelijk te beantwoorden.

1. Wil je doelgroep contact leggen met favoriete merken?

Een deel van de Facebook leden zijn vooral op Facebook te vinden om contact te leggen met hun favoriete merken en bedrijven. Ontdek of de personen uit jouw doelgroep ook deze beweegreden hebben om op Facebook aanwezig te zijn. Je weet dan namelijk dat je optimaal moet focussen op je merk om de aandacht te krijgen.

2. Wil je doelgroep gedachten delen?

Een ander deel van de aanwezige Facebook leden is vooral op dit sociale kanaal aanwezig om de mening te delen en van gedachten te wisselen met gelijkgestemden. Dit zijn mensen die graag van zich laten horen en ook het gevoel willen hebben gehoord te worden. Vind jij deze personen in je doelgroep? Dan is het nuttig om met regelmaat posts te plaatsen met een vraag aan je doelgroep. Zorg ervoor dat zij zich vrij voelen om hun mening met jou te delen, en ‘luister’ er ook naar.

3. Wil jouw doelgroep antwoorden vinden?

Weer een ander deel van de Facebook leden is vooral op Facebook aanwezig om antwoorden te vinden. Zij willen veel leren en zijn erg nieuwsgierig ingesteld. Dit is de groep personen die je erg enthousiast kunt maken met interessante feiten, met kennis en praktische adviezen. Behoren deze personen tot jouw doelgroep? Geef ze dan met regelmaat leerstof om over na te denken. Zo zorg je voor een goede betrokkenheid.

4. Wil jouw doelgroep adviezen?

De groep Facebook leden die zoeken naar adviezen is groeiende. Steeds meer mensen gebruiken social media, en niet alleen Facebook, om advies te krijgen over wat zij moeten kopen, van welk merk zij het zouden moeten kopen en bij wie zij dit zouden moeten kopen. Als deze personen tot jouw doelgroep behoren, dan is het aan te raden om zo veel mogelijk te werken aan je online betrouwbaarheid. Wek vertrouwen, geef gratis adviezen weg en stel je benaderbaar op.

5. Wil jouw doelgroep vooral lachen?

Wie met regelmaat even op de Facebook tijdlijn kijkt komt veel humor tegen. Het is dan ook zo dat een aardig deel van de Facebook leden op het netwerk aanwezig is om te lachen. Zij willen niet alleen zelf lachen om posts, maar zij zoeken ook naar hilarische posts om te kunnen delen met hun vriendengroep. Vallen deze personen binnen jouw doelgroep? Dan spreekt het voor zich dat het verstandig is om zo af en toe eens grappig uit de hoek te komen.

Een Facebook training helpt je verder

Het valt niet mee om jouw specifieke doelgroep rechtstreeks aan te spreken op een manier die daadwerkelijk effectief is. Je moet niet alleen vaststellen wie je doelgroep is, maar je moet je doelgroep ook tot in het detail uitpluizen om indruk te kunnen maken. Een facebook training kan je een eind op weg helpen. Daarnaast heb je ook echt een social media strategie nodig. Uiteraard kunnen wij je ook helpen om die op te stellen. Neem dan gerust eens contact met ons op.