7 E-commerce trends die je niet meer kunt negeren

De e-commerce industrie blijft groeien, maar blijft daarnaast ook veranderen. Hierdoor hebben we elk jaar te maken met nieuwe trends die veel invloed kunnen uitoefenen. Wie succesvol wil zijn – en wil blijven in de toekomst – zal ieder jaar opnieuw aandacht moeten besteden aan de nieuwste e-commerce trends.

Dit zijn de belangrijkste e-commerce trends

Ook dit jaar zijn er enkele belangrijke e-commerce trends te vinden die je zeker niet links mag laten liggen. Je moet ermee aan de slag om goed mee te kunnen komen met de concurrentie, zodat je voorkomt dat je achter komt te liggen. Dit kan je veel geld kosten. Wij hebben de 7 belangrijkste e-commerce trends voor je op een rijtje gezet.

1. Gepersonaliseerde communicatie

De consument van 2018 verwacht méér. Dit betekent dat je moet zorgen voor een sterke basis, zoals een foutloze website, een fijne winkelervaring en een eerlijk en helder beleid. Daarnaast wordt er ook meer van je verwacht op het persoonlijke vlak. Gepersonaliseerde communicatie is belangrijk. Dit zorgt namelijk voor meer engagement en dat heb je nodig.

2. Verzending en verzendkosten

E-commerce professionals die gratis verzenden gaan groots winnen van de webwinkels die verzendkosten in rekening brengen. Het is tegenwoordig ‘normaal’ dat webwinkels geen verzendkosten berekenen voor bestellingen boven een bepaald bedrag. Dit bedrag wordt steeds lager en er zijn al webwinkels die standaard gratis verzending aanbieden. Daarbij worden de levertijden steeds korter. De verzending moet eigenlijk binnen een paar uur plaatsvinden, zodat een levering op de volgende werkdag kan worden gegarandeerd.

3. Kunstmatige intelligentie

De inzet van kunstmatige intelligentie, of artificial intelligence (AI) wordt steeds belangrijker binnen de e-commerce. De prestaties in de zoekresultaten zullen hierdoor verbeteren, je krijgt meer hoogwaardige leads door middel van e-mailmarketing en je krijgt meer inzicht in je klanten. Daarnaast kan AI zorgen voor een verkoopproces dat veel productiever en efficiënter is. Uiteindelijk zal een groot deel van het telefoonverkeer worden vervangen door een oplossing met kunstmatige intelligentie.

4. Augmented Reality (AR)

Ook de aanwezigheid van Augmented Reality (AR) wordt steeds belangrijker voor de e-commerce. Iedereen kent nog wel de Pokemon Go app; een extreme hype enkele zomers terug. Deze app heeft iedereen op een bijzondere manier kennis laten maken met de mogelijkheden van AR. De technologie kan ook zeker worden ingezet voor het versnellen van processen en interacties, maar zal in de toekomst ook vaker worden ingezet om klanten via AR kennis te laten maken met producten in hun eigen omgeving, vóórdat het product eventueel wordt besteld. Zoekt iemand een leuke bloemenvaas? Dan kunnen de beschikbare bloemenvazen in de woonkamer van de klant worden getoond middels AR.

5. Responsive webdesign

Deze e-commerce trend is niet nieuw, maar wel nog steeds heel erg aanwezig. Het wordt met de dag belangrijker om een responsive webdesign te gebruiken. Consumenten maken gebruik van steeds meer apparaten met internet en op al die apparaten moet de webwinkel uitstekend worden getoond. Hiervoor heb je een responsive webdesign nodig. Heb je deze niet anno 2018? Dan kun je het succes eigenlijk wel op je buik schrijven.

6. Geavanceerde analyses

Data-analyse is zonder twijfel al langere tijd belangrijk. We stappen hierbij steeds meer over op de geavanceerde analyses, waarbij we de meest uiteenlopende acties van prospects en klanten onder de loep kunnen nemen. Uiteindelijk heb je toegang tot een schat aan zeer bruikbare informatie over je prospects en je klanten. Deze kennis kun je inzetten om alles – echt alles – met betrekking tot e-commerce te verbeteren.

7. Social media strategie

Nog een belangrijke e-commerce trend is wel de social media strategie. Ben je op de sociale kanalen niet vindbaar of wel vindbaar maar niet actief? Dan kun je het eigenlijk wel vergeten. In het beste geval zorg je voor een gratis social media strategie én een betaalde social media strategie. De sociale kanalen kunnen extreem veel voor je business betekenen, maar dan moet je er wel optimaal gebruik van maken.

Focussen op social media?

Wil jij aan de slag met de social media e-commerce trend? Dan helpen wij je natuurlijk graag verder. Wij denken met je mee over de meest effectieve social media strategie voor jouw bedrijf. Daarnaast ben je natuurlijk altijd welkom voor het volgen van een interessante en doelgerichte social media training.