Telefoonangst en acquisitie.. Lastig!

Telefoonangst is een fobie die steeds vaker voorkomt. Dit heeft natuurlijk vooral te maken met de tijd waar we in leven. We bellen nog nauwelijks, maar handelen vrijwel alles af via de mail of bijvoorbeeld social media. Toch vraagt social media ook wel eens om acquisitie, warme acquisitie in de meeste gevallen, en dan is telefoonangst toch behoorlijk lastig!

Meer dan driekwart belt niet

Als we kijken naar social media, dan zien we vooral op LinkedIn toch wel veel contactverzoeken openbaar voorbij komen. Iemand vraagt om een professional en mensen worden vervolgens onder dit verzoek getagd. Regelmatig zien we hierbij ook staan dat men mag bellen om eens een gesprek aan te gaan. Er kunnen werkelijk grote opdrachten worden binnengehaald wanneer de betreffende persoon daadwerkelijk zou bellen. In de praktijk is het zo dat ongeveer 78 procent niet op dit contactverzoek ingaat en het erbij laat zitten. Men laat dus een grote opdracht aan de neus voorbij gaan omdat men niet wil bellen.

Ruim de helft van de professionals heeft er moeite mee

Volgens psychologie praktijk Ichthus is het tegenwoordig zo ernstig dat meer dan de helft van de professionals in meer of mindere mate moeite heeft met bellen. Hierbij valt nog onderscheid te maken tussen het bellen en het gebeld worden. Er zijn meer professionals die moeite hebben met zelf bellen dan dat er professionals zijn die moeite hebben met de telefoon aannemen als er gebeld wordt. Zelf bellen is dus enger dan gebeld worden. Een kleine 20 procent vindt het allebei maar niks.

Gewoon niet opnemen

Een deel van de professionals geeft aan de telefoon gewoon niet op te nemen wanneer deze gaat en men heeft het nummer niet in de contacten staan. Men neemt dan eerst de tijd om via Google te zoeken of achterhaald kan worden van wie het nummer is. Gaat het om een onbekend bedrijf, dan belt men niet terug. Is het achteraf toch een bekende, dan stuurt men het liefst een bericht met een excuus. Zo’n 13 procent geeft zelfs aan de voicemail bewust uitgeschakeld te hebben staan om te voorkomen dat men verzoekt om terug te bellen.

Da’s pech, opdracht weg

Bijna alle ondervraagden geven aan zich er bewust van te zijn dat zij opdrachten mislopen door de telefoonangst en door het niet opvolgen van belverzoeken via social media. Het feit dat ondernemers opdrachten laten lopen door telefoonangst geeft toch aan dat het een ernstig probleem is.

Wat kun je ertegen doen?

Je kunt een aantal dingen doen. Begin met het bellen van familie of vrienden en doe dit wat vaker, zodat je (weer) gewend raakt aan telefoneren. Iedereen heeft wel klanten waar het contact soepeler mee verloopt. Het is goed om deze klanten dan eerst eens te bellen, voor een wat comfortabelere start. Neem een spiekbriefje met punten die je aan wilt halen tijdens het gesprek en ga staan. Staand of lopend ben je vaak wat meer zelfverzekerd. Tot slot zit er niets anders op dan blijven oefenen.

Acquisitie uitbesteden

Wil jij acquisitie echt gaan inzetten voor je bedrijf, maar kan jij je er niet toe zetten om zelf die telefoon op te pakken en telefoontjes te gaan plegen? Dan kun je de acquisitie uitbesteden aan een professioneel bedrijf.