Onderdelen van goede on-page SEO

On-page SEO is een belangrijk proces in het verbeteren van de vindbaarheid van je website. Dit omvat de verschillende factoren die je kunt implementeren op je website zelf, om op die manier je website een flinke boost te geven. In dit artikel lees je over de belangrijkste elementen.

Gebruik een goed CMS

Een goed CMS (contentmanagementsysteem) gebruiken is het verstandig. Met behulp daarvan kun je al gemakkelijk de verschillende pagina’s veranderen. Je kunt onder andere de URL’s titels en tags gemakkelijk wijzigen. Dat is moeilijker wanneer je gebruik maakt van standaard webpagina’s die je nog dient te wijzigen via FTP.

Schrijf voor je gebruikers

Content die je schrijft, moet je altijd schrijven voor je gebruikers. Op die manier zullen bezoekers langer op je website blijven en tevens ook meer pagina’s bekijken. Dat komt ook weer ten goede van je bounce rate (het aantal mensen dat na één pagina je website verlaat). Bovendien willen mensen goede content ook delen met vrienden, familie en collega’s op social media. Maak daar dus gebruik van.

Met een slecht artikel dat hoog scoort in Google, heb je misschien wel meer bezoekers maar zal je ook merken dat niemand het echt interesseert. Je kunt er in dat geval beter voor kiezen om een goed artikel te schrijven en deze te delen op social media. Maak het artikel prettiger door ook afbeeldingen en eventueel video’s toe te voegen.

De juiste metatitel

De metatitel is een belangrijke rankingfactor voor de zoekmachine. De verschillende pagina’s op je website zullen in ieder geval goed ingevuld moeten zijn. Houd in ieder geval rekening met de volgende factoren:

  • De metatitel mag maximaal 66 karakters lang zijn, anders wordt de titel afgebroken in de zoekresultaten. De woorden na deze karakters hebben bovendien geen invloed op de zoekresultaten;
  • Gebruik je belangrijkste zoekwoorden in de titel tag;
  • Plaats het belangrijkste zoekwoord direct vooraan;
  • Schrijf de metatitel ook voor je gebruikers. Met een fatsoenlijke titel zullen ook meer mensen klikken op je link in de zoekresultaten;
  • Varieer in de verschillende titels op je website.

Een goede metaomschrijving

Naast een metatitel kun je ook nog een metaomschrijving toevoegen. Ook deze omschrijving draagt bij aan een betere vindbaarheid van je website. Vul hierin ook je belangrijkste zoekwoorden in, zodat je pagina nóg beter wordt gevonden. De metatitels is echter wel belangrijker dan de metaomschrijving, dus besteed daar ook meer aandacht aan.

URL-beschrijving

De URL-beschrijving is tevens een belangrijke factor voor Google. Ook hier pikt de zoekgigant zoekwoorden uit. Je zult dus ook een goede URL moeten invoeren. Als je artikel iets beschrijft over on-page SEO, kun je je link dus veranderen in: /wat-is-on-page-seo. Dat is beter dan wanneer je een standaard URL hebt, zoals /12032. Vaak kun je deze optie ook al standaard invoeren in je CMS. Op die manier neemt je CMS standaard de titel van je artikel over.

Gebruik de juiste zoekwoorden in de tekst

Als je een tekst schrijft, is het raadzaam om hierin ook verschillende zoekwoorden op te nemen. Je kunt met behulp van Google AdWords bekijken hoe vaak er op een zoekwoord wordt gezocht. Dat kun je naast de concurrentie leggen om zo te bekijken of het haalbaar is om te ranken op een bepaald zoekwoord. Door zoekwoorden in je artikel te verwerken, verhoog je de kans op betere vindbaarheid.

Interne links aanmaken

Interne links zijn links die verwijzen van de ene pagina naar de andere pagina op je website. Door intern te linken op je website, verhoog je de kans dat bezoekers op je website blijven. Dat beloont Google ook met betere vindbaarheid.

Geen tijd?

Wil je social media optimaal inzetten en meer klanten werven, maar heb je er geen tijd voor? Je kunt er voor kiezen om je social media te laten uitbesteden. Wil je vrijblijvend kennis maken? Neem dan contact met ons op.