De KISS regel op social media

Eén van de oudste en meest bekende regeltjes in de wereld van marketing is wel de zogenaamde K.I.S.S. regel. Deze bestond al lang voordat social media een rol in marketing kregen. Wat is het en kun je het nu nog steeds toepassen?

Wat is de K.I.S.S. regel?

De KISS regel is eigenlijk niet anders dan een afkorting die je aan zou moeten geven dat je het allemaal zo makkelijk mogelijk moet houden als het om marketing gaat. Er worden meerdere termen gebruikt voor de afkorting KISS. De volgende drie zien we het meest voorbij komen:

  • Keep It Super Simple
  • Keep It Simple Sweetheart
  • Keep It Simple Stupid

De boodschap is duidelijk: Hou het simpel!

De KISS regel vóór social media

Geloof het of niet, maar er was echt een wereld voor de komst van social media. We kunnen ons nu niet meer voorstellen hoe het leven eruit zou zien zonder de sociale netwerken om ons voordeel mee te doen, om meerdere fronten, maar waarschijnlijk kon men zich vijftig jaar geleden geen voorstelling maken van een wereld mét social media. In de wereld van marketing werd de KISS regel toen ook al veel gebruikt. Dit hield vooral in dat advertenties en commercials zo eenvoudig mogelijk gehouden werden en dat vakjargon zoveel mogelijk vermeden moest worden.

De KISS regel op social media

Zeker nu gaat de KISS regel weer een grotere rol spelen. In de eerste jaren van social media haalden ondernemers alles uit de kast om indruk te maken op de sociale netwerken. Nu zien we dat we juist nog zo min mogelijk tekst en uitbundige reclamekreten gebruiken en het weer eenvoudiger maken met bijvoorbeeld korte video’s en infographics. Voor blogartikelen wordt al afgeraden om vakjargon te gebruiken en ook de nieuwsbrieven worden het liefst kort en bondig gehouden. Kortom, we maken het onszelf weer gemakkelijker met de KISS regel.

Het verschil tussen eenvoudig en standaard

Natuurlijk kun je social media als ondernemer zo eenvoudig mogelijk houden. Korte posts die makkelijk te begrijpen zijn doen het bijna drie keer zo goed als de posts die eerst drie maal bekeken moeten worden. Bedenk je wel altijd dat er een groot verschil is tussen eenvoudig en standaard. Maak je social media nooit standaard. Het is belangrijk om op te blijven vallen. Dit kan simpel, maar niet standaard!

Social media training

Uiteraard helpen wij je graag verder als het om social media gaat. Wij kunnen jou alles vertellen over wat jij nodig hebt om indruk te maken op de sociale netwerken. Volg eens een social media training en je kunt direct weer fris aan de slag!