Zo zorg je ervoor dat je mailings en blogs beter worden gelezen!

Je bent weken bezig geweest met het promoten van je e-book, cursus of product en je hebt inmiddels een flinke lijst met e-mailadressen opgebouwd. Je stuurt deze mensen een e-mail met een mooie aanbieding die ze niet mogen missen. Je gaat ervanuit dat je e-mail wel geopend wordt, omdat de mensen je kennen. Een deel koopt misschien zelfs wel je vervolg product. Je spendeert uren aan het schrijven, plaatjes maken en testen van het design en drukt eindelijk op de verzendknop. Spannend, wat zou er gaan gebeuren?

Na een uur bekijk je de statistieken van je nieuwsbrief en kom je tot de ontdekking dat NIEMAND je e-mail geopend heeft. Helaas! Deze teleurstelling hebben maar al teveel mensen. Je energie zakt weg en het is echt enorm frustrerend. Je krijgt er een slecht gevoel van omdat je uren gewerkt hebt aan de nieuwsbrief, waarvoor niemand de moeite doet hem te openen. Hoe kan dit?!

De onderwerp regel

Waarschijnlijk heb je veel moeite en tijd gestopt in de inhoud van je nieuwsbrief. Het is natuurlijk van groot belang dat dit goed is, maar de onderwerpsregel van je e-mail is nog veel belangrijker! Dit zou zomaar eens de reden kunnen zijn dat niemand je e-mail heeft geopend. Waarschijnlijk was je onderwerpsregel niet sterk en aantrekkelijk genoeg voor mensen om er ook echt op te klikken.

Het is niet zo moeilijk: maak een magische titel en iedereen zal je e-mail openen, lezen en doorklikken naar je aanbieding. De titel is het eerste (en ook vaak het enige) waar mensen naar kijken wanneer er een e-mail binnenkomt.

8 op de 10 mensen lezen jouw titel, en maar 2 op de 10 klikken erop. Een aantal Amerikaanse experts geven het advies om meer tijd te besteden aan de onderwerpsregel dan aan de inhoud van de e-mail/blog zelf. Een goede onderwerpregel trekt namelijk mensen aan voor alles wat je doet. Of dit nou je boeken zijn, een nieuw product dat je lanceert of misschien wel een webinar. Als je geen goede onderwerpregel hebt, zullen mensen je verhaal nooit lezen.

5 strategieën voor je onderwerpsregel die werken

Je begrijpt het belang van een sterke onderwerpsregel nu wel. Hoe zet je e-mailmarketing zo efficiënt mogelijk in, zodat mensen je e-mails openen en ook echt lezen? Ik ga je vijf strategieën vertellen die ik zelf ook gebruik en adviseer aan mijn klanten. Als je deze strategieën toepast, zal je merken dat je bedrijf gaat groeien. Laten we snel beginnen met de eerste strategie.

1. Wees persoonlijk

Als jij jezelf niet bloot durft te geven, zal het veel moeilijker zijn om een echte verbinding met je lezers aan te gaan. Wees persoonlijk in je e-mails en laat ook je menselijke kant zien. Je hoeft niet altijd zakelijk te doen, dit zorgt juist voor afstand tussen je lezer en jou.

q-a-massimo-bedrijf

Als je iets persoonlijks in de onderwerpsregel zet, zullen mensen je e-mail eerder openen. Vooral als je iets verkoopt wat het leven van mensen kan veranderen, werkt dit goed. Denk hierbij aan nieuwe kleding, fitnessapparatuur of afvalproducten. Vertel hoe jij er vroeger uitziet en hoe je er nu uitziet.

Soms werkt het ook om iets persoonlijks naar je mailinglijst te verzenden. Iets leuks wat je hebt meegemaakt, zoals een leuk feestje, een mooi muziekstuk of een mooie wandeling. Je komt dan dichterbij je doelgroep te staan en ze zullen sneller een band met je creëren. Maak je onderwerpsregel dus persoonlijk en relevant voor je lezers.

2. Vul de onderwerpsregels in

Veel klanten die ik in mijn Masterprogramma coach, vragen mij regelmatig wat nu de beste onderwerpsregel voor hun nieuwsbrief is. Ik verstuur zelf al jaren nieuwsbrieven en ik heb deze brieven en hun statistieken allemaal bewaard. Ik heb gekeken welke onderwerpstitels goed aansloegen en het viel me op dat het er steeds een aantal waren, die volgens een bepaald patroon geschreven waren.

Dit geheime patroon zal ik je uitleggen. Je hoeft alleen maar de lege plekken in te vullen: zo simpel is het. Hieronder staan de titels die mij al jaren een goede openingsrate geven.
Houd er wel rekening mee dat deze formules voor mijn bedrijf goed werkten. Voor jouw bedrijf kan dit natuurlijk anders zijn. Het is altijd verstandig om te kijken naar wie jouw doelgroep precies is en welk type bericht daar het beste bij aansluit.

Als je één van de onderstaande onderwerpsregels gaat gebruiken, moet je er wel voor zorgen dat mensen iets waardevols krijgen als ze de nieuwsbrief openen. Lever je geen extra waarde, verlies je geloofwaardigheid.

Eén van mijn beste onderwerpsregels zijn:

– Hoe… net als…?
Je kunt deze invullen met: ‘Hoe word je net zo gelukkig als Bill Gates?’ of ‘Hoe coach je net als Michael Pilarczyk?’. Deze titels zijn direct, duidelijk en kort. Als iemand dit leest, weet hij wat hij kan verwachten.

– Wie wil er…?
Als je in een markt zit waarin je problemen van je doelgroep moet oplossen, is deze onderwerpsregel ten zeerste aan te raden. Denk aan titels als: ‘Wie wil er duizend euro per maand extra?’ of ‘Wie wil er in 10 weken 10 kilo verliezen?’. Vul op de puntjes het probleem van jouw doelgroep in. Deze titel is duidelijk en geeft een oplossing voor het probleem dat mensen hebben. Daarnaast laat het zien dat jij kennis hebt van de markt, want jij kan blijkbaar de oplossing bieden voor het probleem.

– Hier is een methode welke … helpt om/voor …
Door deze onderwerpsregel te gebruiken, laat je zien dat je een oplossing hebt voor het probleem van jouw doelgroep. Je zou de onderwerpsregel kunnen invullen met: ‘Hier is een methode die coaches helpt naar meer klanten’, of ‘Hier is een methode die MKB’ers helpt om te groeien’. Om de geloofwaardigheid van deze titel te vergroten, raad ik aan om tekstvoorbeelden van jouw klanten te noemen, of misschien uitkomsten van een onderzoek.

– Het geheim …
Je maakt de lezer nieuwsgierig met deze onderwerpsregel. Blijkbaar heb jij informatie die zij nog niet hebben en wil je die informatie graag met ze delen. Je kunt deze titel in vrijwel alle markten gebruiken. Bijvoorbeeld ‘Het geheim om nog sneller gewicht te verliezen’ of ‘Het geheim om een miljoen volgers op Twitter te krijgen’ of ‘Het geheim voor meer klanten’. Ik gebruik deze titels regelmatig als ik producten wil promoten.

Je zult direct merken dat meer mensen je e-mails openen als je deze onderwerpsregels voor jouw doelgroep invult en gebruikt. Het is puur een invuloefening, ik heb je veel voorbeelden gegeven.

3. Gebruik de voornaam van een persoon

Wat is het woord waarbij iedereen opkijkt? Juist: hun voornaam. De persoon zal direct reageren als je hun voornaam roept. Online kun je dit ook prima benutten. Door in de onderwerpsregel van je e-mail de voornaam van een persoon te gebruiken, zal je opvallen en zullen mensen eerder denken dat het een persoonlijke e-mail is.

De voornaam van een persoon is vaak het mooiste woord en fijnste geluid om te horen voor die persoon. Dit moet je benutten! Bij veel e-mailproviders kun je de voornaam instellen als een variabel veld bij het versturen van een nieuwsbrief. Als je hier niet uitkomt, neem gerust even contact met ons op, wij helpen je graag.

Voorbeelden van onderwerpsregels waarin je iemand zijn naam kunt gebruiken zijn: ‘Tom, wil jij morgen €2000 op je rekening?’, of ‘Loes, weet jij hoe je carrière kunt maken?’. Probeer de voornaam wel op een natuurlijke manier te gebruiken. Als je deze tip misbruikt, werkt het niet meer.

Het is belangrijk dat je de voornamen van een persoon hebt, wil je deze tip toepassen. Zorg ervoor dat je naar de voornaam vraagt als mensen zich aanmelden voor je nieuwsbrief.

4. Gebruik lokwoorden

Je moet het woordgebruik van je onderwerpsregel niet onderschatten. Er zijn een aantal woorden die ervoor zorgen dat jouw e-mail geopend gaat worden. Hieronder geef ik je een overzicht van deze woorden.

Stel vragen met woorden als:

  • Zou jij …. willen?
  • Wat vind jij van…?
  • Denk jij dat…?

Mensen geven graag hun mening. Als je in de onderwerpsregel een vraag stelt, trek je meteen hun aandacht. Als je mensen tot actie wilt aanzetten, gebruik dan dit:

  • Meld je aan
  • Open dit
  • Doe dit

Je kunt deze woorden gebruiken in zinnen als: ‘Meld je vandaag nog aan om te profiteren’ of ‘Doe dit iedere ochtend en verlies 15 kilo’.

Wil je de urgentie duidelijk maken? Gebruik dan dit:

  • Laatste kans
  • Op=op
  • Loopt vandaag
  • Alleen vandaag

Zet deze woorden aan het begin van je titel, zodat mensen meteen doorhebben dat het om iets gaat dat maar beperkt beschikbaar is. Je kunt deze woorden goed gebruiken als je een evenement gaat organiseren of een aanbieding hebt. Je moet er wel voor zorgen dat de woorden alleen gebruikt worden als er echt iets beschikbaar is of wanneer het om een tijdelijke korting gaat.

Andere populaire woorden die je voor je onderwerpsregel kunt gebruiken, zijn:

  • Creëer
  • Oplossing voor
  • Beste
  • Vertel me…
  • Ontdek
  • Vergoot

5. De ultieme formule

Ik heb mijn ultieme formule voor een onderwerpsregel voor het laatste bewaard. Wanneer je bovenstaande tips met elkaar combineert, ontstaat er een ultieme e-mailtitel. Met deze formule merk je meteen dat mensen je e-mails wèl lezen.

Nummer of lokwoord + bijvoeglijk naamwoord + zoekwoord + belofte

Ik hoor je denken: “Wat een interessante formule, maar hoe pas ik die toe?”. Hier heb je een aantal voorbeelden.

  • Zes supersimpele manieren om vandaag meer klanten te krijgen!
  • Meld je nu aan om snel overgewicht in 10 dagen te verliezen

50 formules blog titels

Bovenstaande titels kun je gebruiken als voorbeeld om jouw e-mailmarketing naar een hoger plan te tillen. Pas een paar kleine dingen aan en je zult snel merken dat het echt effect heeft.

Optimaliseer je e-mails

Dagelijks ontvangt iedereen tientallen e-mails. Voor jou, als coach of ondernemer, is het dus de taak om op te vallen en even aandacht te krijgen. Je moet hiervoor je onderwerpsregel optimaliseren. We hebben je hier in deze blog daar een aantal handige tips gegeven.

De inhoud van je nieuwsbrief is uiteraard erg belangrijk, maar onderschat de kracht van de onderwerpsregel niet. Als deze niet goed genoeg is, leest niemand je e-mail.

Wil je jouw bedrijf laten groeien en professionaliseren? Meld je snel aan voor het coaching programma of neem even contact met mij op voor een programma op maat. Ik help je graag met je e-mailmarketing en kan ervoor zorgen dat je mailinglijst fors gaat groeien.

Hopelijk vond je mijn blog interessant. Deel het gerust op je social mediakanalen en download meteen even mijn blauwdruk.

Heb jij nog handige toevoegingen of vragen? Stel ze op social media! 

massimo klein fotoGastauteur:

Massimo helpt bedrijven, ondernemers en managers via de nieuwe salesstrategie “Social Selling” ontdekken waar jouw leads en klanten aanwezig zijn. Hij is een spreker, een coach en mentor voor velen. Hij biedt training, coaching en begeleidingstrajecten voor ondernemers die inzien dat Koud bellen niet meer werkt. Hij onthuld zijn geheimen en methodes hoe hij 75.000 leads creëerde in slechts 2,5 jaar. Kijk op EenSuccesvolBedrijf.nl voor meer informatie.