Instagram Algoritme: zo vergroot je je bereik!

Het Instagram algoritme bepaalt hoe goed, of hoe slecht, jouw posts scoren. Het is daarom goed om inzicht te krijgen in dit algoritme en hoe het werkt. Het is namelijk zo dat de frequentie van posten niets met algoritme te maken heeft. Dit betekent dat je tientallen posts per dag kunt plaatsen op Instagram en tóch niet in de feeds van volgers kunt verschijnen.

Teveel posten doet dus eigenlijk helemaal niets voor je bereik. Hoe zit het algoritme van Instagram dan wel in elkaar? Wij hebben diverse onderzoeken geanalyseerd en daaruit hebben we een aantal belangrijke elementen van het algoritme kunnen halen.

Hoe werkt het Instagram algoritme?

Het algoritme van Instagram is de laatste jaren veranderd, waardoor het belangrijk is om hier goed op in te spelen. Tot het jaar 2016 zorgde het Instagram algoritme ervoor dat posts op chronologische volgorde in de feed van volgers verschenen. Er werd niet gekeken naar de inhoud van posts. Dit algoritme kon het best worden omschreven als ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’.

Dit zorgde er ook wel eens voor dat belangrijke en relevante posts snel ‘verdwenen’ van de feed, waardoor gebruikers enkel oninteressante posts voorbij zagen komen. Dit merkte Instagram ook en daarom is het algoritme veranderd. Nu worden de meest interessante en relevante posts als eerst getoond in de feed. Veel gebruiken vonden dit in eerste instantie irritant, maar nu vinden ze het wel handig.

Prioriteiten van Instagram

Instagram wilde in eerste instantie iedereen de kans geven om in de feed te verschijnen, maar hier is het sociale kanaal op teruggekomen. Waarom? Omdat gebruikers klaagden over de grote hoeveelheid betekenisloze posts. Bedrijven merkten het ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’-systeem op. Hierdoor begonnen meerdere bedrijven elk half uur of zelfs elk kwartier te posten om maar bovenin te blijven staan. Je kunt je voorstellen dat de posts steeds nuttelozer werden.

Anno 2018 kun je wel honderd van dit soort nutteloze posts publiceren en nog altijd niet in de feed verschijnen. De posts zijn namelijk niet interessant en worden eigenlijk direct naar de ‘achterbuurt’ van Instagram verplaatst. De prioriteiten liggen dus heel anders nu. Hier moet je op inspelen door sterke, betekenisvolle en relevante posts te publiceren.

Tip: lees hier 12 foto ideeën voor op Instagram!

Hoe wordt inhoud beoordeeld?

Het nieuwe Instagram algoritme werkt eigenlijk op basis van vier factoren. Deze factoren spelen een rol bij het verdelen van de geplaatste inhoud, waardoor zij dus bepalen welke posts wel op de feed van volgers verschijnen en welke niet. Het gaat dan om de volgende vier factoren:

  • Betrokkenheid bij posts
  • Relatie met de Instagram gebruiker
  • Publicatietijd
  • Profielzoekopdrachten

Wij leggen deze vier factoren kort aan je uit, zodat je weet waar je mee aan de slag moet om je bereik op Instagram te vergroten.

1. Betrokkenheid bij posts

De betrokkenheid wordt gemeten aan de hand van likes, shares en reacties. Hoe meer je er hiervan hebt, hoe groter de betrokkenheid. Een grote betrokkenheid geeft Instagram een signaal dat de post interessant is en dit zorgt ervoor dat deze beter wordt getoond. Na het posten zal Instagram jouw post eerst aan een klein deel volgers laten zien. Vervolgens wordt er bekeken hoeveel van deze volgers jouw post liken, delen of erop reageren. Aan de hand hiervan wordt bepaald of de post aan meer volgers wordt getoond.

2. Relatie met de Instagram gebruiker

Vanuit de betrokkenheid rollen we in de relatie met Instagram gebruikers. Instagram hecht veel waarde aan de betrokkenheid, omdat dit goed aangeeft wat de relatie is tussen jou en bepaalde volgers. Wanneer een volger jouw posts (bijna) altijd een like geeft, deelt of erop reageert, dan staat dit voor een goede onderlinge relatie. Jouw posts zullen daarom aan deze volger worden getoond. Heb je volgers die totaal niet reageren op je posts en ook geen like- of deelacties laten zien? Dan is de onderlinge relatie slecht en worden jouw posts niet meer aan deze volger getoond. Het is dus belangrijk om een goede relatie op te bouwen met je volgers.

3. Publicatietijd

Posts worden met dit nieuwe Instagram algoritme niet meer op chronologische volgorde getoond, maar dit betekent niet dat de publicatietijd van je posts helemaal niet meer uitmaakt. Instagram houdt nog steeds rekening met de tijd waarop de post is geplaatst, maar Instagram doet dit alleen bij posts waarbij een hoge betrokkenheid bestaat en waarbij er sprake is van een goede onderlinge relatie. Wanneer je dus niet aan de eerste twee factoren werkt, dan kan deze factor niets voor je betekenen. Eerder schreven we al over de beste tijd voor berichten op Instagram.

4. Profielzoekopdrachten

Tot slot zijn er de profielopdrachten die meewerken in het Instagram algoritme. Een volger die jouw profiel bezoekt wordt door Instagram gezien als iemand die duidelijk interesse in jou toont. Hieruit concludeert het sociale kanaal dat jouw posts interessant en relevant zijn voor deze volger, waardoor jouw posts in de feed van deze volger zullen verschijnen.

Inspelen op het Instagram algoritme

Om je bereik te vergroten op Instagram is het nodig om optimaal in te spelen op deze vier factoren. Zorg er op de eerste plaats dus altijd voor dat je posts interessant, relevant en waardevol zijn. Ga niet posten om het posten, maar deel iets dat echt waarde heeft voor je volgers. Zo verzamel je meer likes, shares en comments, waardoor de betrokkenheid vergroot. Zorg voor voldoende interactie om een goede onderlinge relatie op te bouwen.

Maak het persoonlijk en geef je volgers een goed gevoel. Probeer te letten op de tijden waarop je post. Ontdek wanneer jouw doelgroep het meest op Instagram te vinden is en maak gebruik van deze informatie. Verwijs mensen naar je Instagram profiel en zorg dat je goed actief blijft.

Goed aan de slag met Instagram

Wil jij écht goed aan de slag met Instagram en rekening houden met het Instagram algoritme om je bereik te vergroten? Volg dan eens een Instagram training!