Kies de juiste hashtags op Instagram!

Als je ook maar een beetje bekend bent met Instagram, is je vast wel opgevallen dat er bij iedere post een veelheid aan hashtags in de omschrijving wordt geplaatst. Instagram staat er maar liefst 30 toe. Hashtags bij je afbeelding geven aan dat ze over een bepaald onderwerp gaan.

Door hashtags zijn je posts makkelijker te vinden, en zo kan een goed gebruik van hashtagging tot een groeiend aantal volgers leiden. Hoe kies je nu de juiste hashtags op Instagram en welke moet je gebruiken? In dit blog bespreken we het met je!

Wat zijn hashtags?

Hashtags, bedacht door Twitter, zijn direct klikbare woorden of aan elkaar geschreven woordgroepen waarmee je snel posts kunt vinden die ook deze hashtag hebben. Als een hashtag in korte tijd veel terugkomt in posts, is het een trending topic. Je maakt eenvoudig een hashtag door voor een woord, of aan elkaar geschreven groep woorden, een hekje (#) te zetten. Instagram doet de rest.

Wat zijn populaire hashtags?

Welke hashtags populair zijn, kan van dag tot dag verschillen. Wel is het zo dat op Instagram sprake is van een bepaalde subcultuur, met eigen, populaire hashtags waarvan gebruikers meteen weten wat ermee bedoeld wordt. Zo betekenen #like4like en #follow4follow dat die gebruiker vraagt om likes en follows in ruil voor wederzijdse likes en follows.

Sommige hashtags zijn internationaal, zoals #WIDN (What I’m Doing Now) en #FF (Follow Friday). Met de laatste promoot je mede-Instagrammers. Dit zijn slechts een paar voorbeelden: als je actief Instagram gebruikt, leer je er al snel veel meer.

Top 10 Instagram hashtags

Dit zijn de 10 meestgebruikte hashtags op Instagram!

  1. #Love
  2. #Instagood
  3. #Photooftheday
  4. #TBT
  5. #Beatiful
  6. #Cute
  7. #Me
  8. #Happy
  9. #Fashion
  10. #Followme

Ontwikkel je eigen hashtags

Het leren van populaire hashtags, en deze op een goede manier toepassen in je Instagram-strategie, is niet genoeg. Sterker nog, het kan je veel likes opleveren als je op donderdagen een #TBT (Throwback Thursday) nostalgische foto plaatst die iets te maken heeft met jouw bedrijf, maar dit hoeft niet per se tot meer volgers te leiden. De reden is dat jouw Instagram-account niet uniek is in het gebruik van een populaire hashtag als #TBT.

Mensen die hierop zoeken, zien jou er niet meteen uitspringen, en de mensen die je post liken, hebben niet meteen hierdoor een band met je onderneming. Het is beter om zelf unieke hashtags te ontwikkelen, en te zorgen dat deze populair worden, dan andersom.

Brand hashtag

Als je wil dat jouw onderneming door hashtags aan populariteit wint, moet je zorgen dat je hashtags gebruikt die bij jouw bedrijf passen, en die aanslaan bij je volgers. Er is niets tegen het gebruik van je bedrijfsnaam als hashtag, ofwel een zogenaamde ‘brand hashtag.’ Als Instagrammers je willen noemen, kunnen ze naast je gebruikersnaam (je ‘handle’) deze brand hashtag gebruiken.

Dit is vaak beter dan het product of dienst gebruiken als hashtag: Nike, bijvoorbeeld, zal meer hebben aan de hashtag #nike dan aan de hashtag #sneaker. Er zijn immers meer bedrijven die in sneakers doen, maar er is maar één Nike.

Verwerk je bedrijfsnaam in een hashtag

Wat is er mooier dan wanneer allerlei mensen sfeervolle foto’s, getagd met ‘#ontbijtenbij[jouw koffiehuis]”, op Instagram plaatsen? Ook als jouw onderneming zich niet direct voor zo’n soort hashtagging leent, is er wel iets te bedenken. Verplaats je in ieder geval het perspectief van je volger: zij moeten immers je hashtags gaan gebruiken.

Een voorbeeld is wanneer je een bepaald product of productlijn wilt promoten. Voeg dan als hashtag de naam van je bedrijf, plus de naam van de productlijn of het product, toe aan je productpromoties op Instagram. Als je volgers het product leuk vinden, zullen ze reposten en je hashtag gaan gebruiken.

Analyseer je hashtags

Als je eenmaal een strategie hebt ontwikkeld in welke hashtags je gebruikt en waarvoor, wil je natuurlijk weten of deze succesvol zijn. Een paar vragen die je kunt stellen, zijn:

  • Wint de hashtag aan populariteit?
  • Wordt de hashtag genoeg gebruikt door je volgers?
  • Krijg je er volgers bij door deze hashtag?

Een analytische tool, zoals bijvoorbeeld Iconosquare, kan je helpen deze vragen te beantwoorden. Je kun zien hoe vaak een bepaalde hashtag is gebruikt en deze vergelijken met hashtags die op dat moment het meest populair zijn op Instagram. Daarnaast kun je allerlei gedetailleerde informatie zien over de posts die je hashtag gebruiken, zoals hoeveel posts per dag de hashtag gebruiken, hoeveel likes deze posts krijgen, wat de geotagging is, enzovoorts. Zo kun je je hashtag-strategie optimaliseren voor jouw doelgroep.

Aan de slag met Instagram

Wil je meer weten over de zakelijke mogelijkheden van Instagram? Volg dan een Instagram training op maat bij jou op kantoor.