Facebook Ads duurder door strenger algoritme

Wellicht is het je opgevallen afgelopen weken dat Facebook Ads steeds duurder worden voor bedrijven. Wie wil adverteren op Facebook zal hier meer voor moeten gaan betalen dan voorheen. Dit heeft allemaal te maken met een gewijzigd algoritme van begin dit jaar. Hoe ga je als paginabeheerder hiermee om?

Facebook algoritme aangepast

In januari 2018 kondigde Mark Zuckerberg de verandering in het algoritme aan. Door de wijzigingen in het newsfeed-algoritme krijgen posts van familie en vrienden op Facebook weer voorrang op de tijdlijn, waardoor de Facebook advertenties wat naar de achtergrond verdwijnen. Zuckerberg geeft een belangrijke reden op voor deze belangrijke wijziging.

Het is namelijk zo dat de gebruiker die op Facebook is om berichten van bekenden te lezen minder actief wordt. Makkelijk gezegd: het wordt minder druk op Facebook. Het gevolg hiervan is ook dat Facebook advertenties minder worden gespot door gebruikers. De verlaging in ad impressies zorgt voor een verhoging van de Facebook Ads kosten.

Advertentiekosten versus weergaven

Elke januari wordt er vastgesteld hoe het staat met de advertentieweergaven. In januari 2018 werd de conclusie getrokken dat deze weergaven al enkele jaren fors aan het dalen zijn. Hier moet wel bij worden vermeld dat er in februari een lichte stijging plaatsvindt. Toch wordt het algemene percentage lager en dit zorgt nu voor een kostenpiek voor Facebook Ads. Bedrijven moeten dus meer gaan betalen, in de wetenschap dat het organisch bereik op Facebook kleiner wordt.

Kostenverhoging van Facebook Ads

Ad Stage heeft de kosten van Facebook Ads eens nader bekeken. In maart werd geconstateerd dat de kosten van 1.000 advertentieweergaven 122 procent hoger liggen dan in januari. In vergelijking met de maand februari is een kostenverhoging van 77% te zien. Recode, een partij die de CPM-cijfers checkt, geeft aan dat dit de grootste kostenverhoging is in de afgelopen twee jaar.

Snijdt Facebook zich in de vingers?

De grote vraag is nu natuurlijk vooral of Facebook zich niet in de vingers snijdt door de Facebook Ads kosten te verhogen. Het is nog vroeg in het jaar, waardoor nog niet goed is vast te stellen wat het effect is van de algoritmeverandering en hoe adverterende bedrijven hiermee omgaan. Analisten geven aan dat Facebook Ads waarschijnlijk wat zal moeten gaan inleveren wanneer dergelijke veranderingen zich voor blijven doen.

Hiermee verwijzen zij ook naar eerdere veranderingen die veel impact hebben gehad. Het gaat dan om het verwijderen van zelf-gerapporteerde targeting, dat in september 2017 werd doorgevoerd, en om het verminderen van de hoeveelheid nieuwsbronnen in News Feed. Hier komt bij dat steeds meer gebruikers de overstap maken naar Snapchat en Instagram, waarbij de verwachting bestaat dat een deel van de bedrijven dit ook zal gaan doen.

Geen drastische daling

Dit klinkt allemaal erg dramatisch, maar dit heeft vooral te maken met het feit dat deze statements gebaseerd zijn op cijfers van twee hele maanden. Kort na het bekend maken van de algoritmeverandering hebben bedrijven hier direct op gereageerd met een advertentiestop, maar veel van hen zijn al snel weer teruggekeerd om te adverteren.

Wanneer we kijken naar de resultaten op korte termijn, dan is er geen drastische daling te zien. Het is dan ook interessant om te zien hoe deze situatie zich gaat ontwikkelen in 2018. De verwachting is dat de meeste grote merken gewoon zullen blijven adverteren, ondanks de hogere Facebook Ads kosten.

Succesvolle Facebook advertenties

De Facebook advertenties zijn zeker geen verloren zaak! Wel is het belangrijk dat je je campagnes goed aanpakt. Wij helpen je hier graag bij. Wil je meer hulp of tips, niet alleen voor Facebook Ads, maar bijvoorbeeld ook voor je bedrijfspagina? Dan is onze Facebook training een aanrader! Neem contact met ons op voor een training op maat!