Waarom zijn how-to’s en tips zo belangrijk?

Wanneer we kijken naar de blogonderwerpen die bedrijven aanspreken, dan zien we in de gemiddelde lijst ook heel wat blogs naar voren komen met how-to’s en tips. Dit zijn over het algemeen ook de blogs die het meest gelezen en het best gedeeld worden. Waarom zijn deze blogs nu zo interessant voor je doelgroep?

Tips worden het meest gezocht

Het woord ‘tips’ valt onder de zogenaamde modifiers. Er zijn veel meer modifiers, zoals: direct, gratis, nu, snel.. Dergelijke woorden trekken de aandacht. Het is dan ook slim om één van deze woorden te gebruiken in je blogtitels. Het woord ‘Tips’ behoort daarnaast tot de meest gezochte woorden in online zoekmachines.

Er zijn eindeloos veel keywords die worden gekoppeld aan het woord ‘tips’. Je kunt er dus echt alle kanten mee op en je weet er altijd aandacht mee te trekken. Enkele goede blogtitels zijn:

  • 5 Tips om meer te halen uit ….
  • De 5 geheimen van ….
  • …..: 6 dingen die jij nog niet wist
  • Gratis tips om sneller …..

De toevoeging van infographics

Infographics doen het tegenwoordig bijzonder goed. Informatie uit deze visuele content wordt beter onthouden en effectiever verwerkt dan tekst. Veel blogs met how-to’s en tips zijn voorzien van een bijpassende infographic waarin alle vermeldde informatie nog eens wordt samengevat. Vaak zijn het dan ook niet de best gelézen blogs, maar de best bekéken blogs. Wanneer mensen de keuze hebben uit het lezen van een tekst of het bekijken van een infographic, dan kiest het merendeel voor de infographic.

Je biedt waarde aan je doelgroep

Diavoorstellingen, screencasts, videocontent, slideshare.. Je kunt alle kanten op als het gaat om het delen van informatie. How-to’s en tips zijn precies die stukjes informatie waar de doelgroep echt iets aan heeft. Je luistert naar de problemen van je doelgroep en jij lost ze op door antwoorden te bieden door middel van how-to’s en tips. Dit is dé manier om waarde te bieden aan je doelgroep. Tegelijkertijd zorg je voor meer betrokkenheid van je doelgroep. Een win-win situatie dus!

How-to op camera

Als er iets is dat op dit moment sterk aan populariteit wint, dan is het wel de how-to op camera. Er verschijnen steeds meer video’s met een ‘how to’ als onderwerp. Slim natuurlijk, want je kunt niet alleen met woorden uitleggen hoe iets werkt, maar je kunt het ook laten zien. Dit biedt een enorme meerwaarde aan de kijker. Als bedrijf kun je bijvoorbeeld veel succes boeken door je producten te presenteren in how-to video’s.

Videocontent wordt sterker en sterker

Nu we het toch over videocontent hebben: bedrijven doen er in alle gevallen goed aan om hier (ook) de focus op te leggen. De invloed van videocontent wordt namelijk sterker en sterker. We hebben het dan niet alleen over video’s die worden gedeeld via social media, maar ook over videocontent op websites, over videocontent in mailtjes naar klanten en prospects, over livestreams.. Met video kun je alle kanten op, dus maak er slim gebruik van!

Effectieve videocontent laten maken

Wil jij wel videocontent publiceren met how-to’s en tips, of in de vorm van een mooie bedrijfspresentatie, maar weet je niet goed hoe je dit aan moet pakken? Wij helpen je graag verder vanuit onze ruime ervaring met (het maken van) videocontent. Neem gerust eens contact met ons op.