Digital Services Act: nieuwe wet voor social media

Sinds de coronapandemie maken we allemaal nog meer gebruik van social media. Bedrijven zetten breder in op de sociale kanalen en particulieren besteden dagelijks meer tijd op social media dan ooit. Dit is op veel manieren positief, maar er zit ook een negatief randje aan. Het is namelijk zo dat er ook steeds meer haatberichten op social media terecht komen. De sociale kanalen krijgen steeds meer macht en ook de techbedrijven weten steeds meer macht te winnen. Mede hierom zijn er twee nieuwe wetten in het leven geroepen, namelijk de Digital Services Act en de Digital Markets Act.

Waarom nieuwe wetten voor social media?

Social media kanalen krijgen wereldwijd meer macht, en dit geldt ook voor de techbedrijven. Het bedrijf Meta, voorheen Facebook, heeft inmiddels een heel aardig deel van internet compleet in handen. De onderneming is namelijk ook eigenaar van WhatsApp, Facebook en Instagram. Toch gaat het niet alleen om social mediabedrijven die te veel macht krijgen. Het gaat ook om andere grote spelers, zoals Google. Wanneer dergelijke partijen te veel macht krijgen, dan kan dit een negatieve invloed op de online-ervaring van de consument betekenen. Daarom is besloten om twee nieuwe wetten in te voeren, waarmee de macht van social media en techbedrijven wordt beperkt.

Wat is de Digital Services Act precies?

We kennen op internationaal niveau de GDPR, ook wel de General Data Protection Regulation. In Nederland staat deze wet beter bekend als de Algemene verordening gegevensbescherming, ofwel de AVG. De Digital Services Act is een wet die hier het best mee te vergelijken is. Het gaat in de basis om de bescherming van jouw privacy bij online activiteiten. Je bent vast wel bekend met cookiemeldingen, welke worden weergegeven bij het openen van een website. Cookies zijn er om je internetgedrag op de betreffende website te monitoren. Je wordt dus als het ware in de gaten gehouden. Op dit moment zijn cookiemeldingen vaak te onduidelijk en complex. Deze worden met de komst van de Digital Services Act meer homogeen gemaakt.

Verbeterde ervaring met advertenties

Je bent vast ook wel bekend met de advertenties die te pas en te onpas oppoppen als je een website of sociaal kanaal bezoekt. Je krijgt advertenties te zien die ‘speciaal voor jou’ zijn uitgezocht. Dit geeft uiteraard ook aan in hoeverre je in de gaten wordt gehouden bij al je online activiteiten. De Digital Services Act zorgt ervoor dat je de optie krijgt om deze gepersonaliseerde advertenties uit te schakelen. Daarnaast wordt het door deze wet verplicht om bij een advertentie aan te geven wie de aanbieder is en waarom deze advertentie aan wordt geboden.

Illegale handel en haatberichten worden aangepakt

De Digital Services Act er ook om ongepaste berichten aan te pakken. Hierbij kan worden gedacht aan haatberichten, maar ook aan berichten op het vlak van illegale handel. De politie mag nu worden ingeschakeld voor dergelijke berichten en in de regel is het de bedoeling dat de betreffende berichten dan snel worden verwijderd. Hierbij geldt dat het recht van meningsuiting blijft bestaan. Wordt een bericht van jou verwijderd en ben je het hier niet mee eens? Dan heb je dus wel het recht om hiertegen bezwaar te maken.

Algoritmes blijven niet langer geheim

Sociale kanalen, techbedrijven, Google.. Ze werken allemaal met een bepaald algoritme en dit algoritme is eigenlijk altijd ‘geheim’. Experts weten in grote lijnen vaak hoe ze werken, maar tot in het detail blijven de algoritmes vaak een mysterie. Ook dit is niet langer meer mogelijk met de komst van de Digital Services Act. De wet dwingt bedrijven om aan te geven dát ze algoritmes gebruiken én ze moeten uitleggen op welke manier de nieuwsfeed wordt beïnvloed door het betreffende algoritme.

Bedrijven moeten bewuster omgaan met social media

Het belangrijkste doel is een bewuster gebruik van social media. Bedrijven moeten meer aandacht geven aan de manier waarop social media voor hen werkt én aan de manier waarop zij de doelgroep bereiken. De controle stijgt en het overtreden van één van de nieuwe wetten kan je duur komen te staan. De boete kan namelijk oplopen tot maar liefst 20 procent van je jaaromzet. Kun jij wel wat hulp en ondersteuning bij gebruiken bij een juist gebruik van social media? Dan helpen wij je natuurlijk graag. Neem gerust eens contact met ons op.