9 Tips voor je Facebook business page [2021]

Een Facebook business page heeft altijd aandacht nodig. We zien in de praktijk vaak dat bedrijven wel actief zijn met het plaatsen van posts op Facebook, maar dat de business page nooit wordt bijgewerkt of eenvoudigweg niet compleet is. Dit is zonde, zeker gezien het feit dat steeds meer mensen via Facebook contact willen opnemen met bedrijven. Je Facebook business page is jouw visitekaartje en dat betekent dat je er altijd op moet blijven focussen.

Gebruik deze tips voor je Facebook business page

Hoe zorg je er nu voor dat jouw Facebook business page perfect in orde is? Wij geven je daar graag een aantal tips voor. Hieronder vind je 9 bruikbare tips voor een effectieve, doeltreffende Facebook bedrijfspagina.

1. Sterk beeldmateriaal

Beelden zeggen meer dan duizend woorden. Helaas zien we vaak dat bedrijven veel tekst plaatsen in het info-gebied van de bedrijfspagina op Facebook, maar dat er erg weinig beeldmateriaal te vinden is. Het is juist het beeldmateriaal dat aanspreekt. Besteed hier dus extra aandacht aan.

2. Zet belangrijke posts vast

Niet iedereen kent deze functie, maar het is wel heel handig. Heb je een belangrijke post die relevant en waardevol blijft? Dan kun je deze post vastzetten bovenaan je bedrijfspagina. Deze post blijft dan bovenaan staan, ook wanneer je nieuwe posts plaatst. Deze nieuwe posts verschijnen onder het vastgezette bericht.

3. Gooi je humor in de strijd

Facebook gebruikers zijn over het algemeen mensen die wel houden van wat luchtigheid en humor op zijn tijd. Natuurlijk, als bedrijf wil je serieus overkomen, maar het kan zeker geen kwaad om af en toe ook even iets leuks, grappigs of inspirerends op je pagina te zetten. Maak mensen aan het lachen of zet hen op een positieve manier aan het denken. Dat wordt gewaardeerd.

4. Jouw volgers zijn waardevol!

Jij weet dat jouw volgers waardevol zijn. Zij zijn immers bepalend voor jouw succes op Facebook. Jij weet het, maar weten zij het ook? Het is goed om als bedrijf af en toe eens extra aandacht te besteden aan de volgers, zodat zij weten dat zij echt speciaal voor je zijn. Bedank hen eens oprecht of plaats een bijzondere post en geef hierbij aan dat de post uitsluitend met jouw volgers wordt gedeeld. Zorg er altijd voor dat jouw volgers zich gewaardeerd en waardevol voelen.

5. Bepaal het perfecte tijdstip

Het is goed om dagelijks actief te zijn op Facebook. In het beste geval plaats je dagelijks een post en dit doe je het liefst binnen een tijdvak dat voor jou het meest effectief is. Wanneer is jouw doelgroep online te vinden? Op welke tijden zijn zij het best bereikbaar? Bepaal wanneer voor jou de ideale tijd is om te posten, zodat je een groot, relevant publiek weet te bereiken.

6. Zorg voor betrokkenheid

Zet in op het realiseren van een hoge mate van betrokkenheid. Stel vragen, probeer discussies te starten. Jouw volgers vinden het leuk om jouw posts te zien, maar zij vinden het ook fijn om zelf hun mening te geven en ook daadwerkelijk gehoord te worden. Bouw op deze manier een sterkere band op. De betrokkenheid vergroot direct en daar kun je je voordeel mee doen.

7. Beperk privé volgers

Deze fout wordt vaak gemaakt door ondernemers die net starten met Facebook. Zij maken een Facebook business page aan en nodigen direct alle vrienden van hun privélijst uit. Het is een mooie manier om direct een goede groep volgers te hebben, maar heel verstandig is het eigenlijk niet. Dit zijn namelijk bekenden van jou en zij houden er in hun reacties vaak geen rekening mee dat het om een bedrijfspagina gaat. Hierdoor kunnen er toch wel wat té persoonlijke reacties onder je posts verschijnen. Dat komt je professionaliteit niet ten goede.

8. Vul alles in op je Facebook business page

Een complete Facebook business page is uitnodigend, een incomplete bedrijfspagina wekt al snel ongeloofwaardigheid. Daarom is het altijd belangrijk om je bedrijfspagina op Facebook compleet te maken en ook met regelmaat even bij te werken. Zorg ervoor dat het een uitnodigend geheel is en dat alle informatie up to date is.

9. Facebook Analytics is niet alles

Veel ondernemers maken gebruik van Facebook Analytics om statistieken te bekijken. In de basis is dit prima, maar bedenk je wel dat dit niet alles is. Je kunt meer relevante statistieken halen uit andere oplossingen, zoals Google Analytics. Zo zorg je voor een helder en compleet beeld van wat er op Facebook gebeurt, waardoor je er ook makkelijker op in kunt spelen.

Volg eens een Facebook training

Facebook is in de afgelopen jaren flink veranderd en de komende jaren zullen er ook weer belangrijke veranderingen plaatsvinden. Het sociale kanaal is en blijft in ontwikkeling. Het is aan jou om bij te blijven, zodat je er je voordeel mee kunt blijven doen. Ben je een beetje achterop geraakt? Volg eens een Facebook training bij ons en je bent weer helemaal bij!