Acquisitie en het Bel-me-niet Register
Als je je bezighoudt met acquisitie, dan heb je natuurlijk ook te maken met het Bel-me-niet Register. In het verleden werden consumenten aan de lopende band gebeld door bedrijven en lang niet iedereen was hier even blij mee. Om de consument te laten beslissen of deze wel of niet telefonisch benaderd wil worden werd op 1 oktober 2009 het Bel-me-niet Register geopend. Consumenten die niet meer gebeld wilden worden in de toekomst konden, en kunnen nog steeds, zich in dit register laten opnemen.
Hoe moet je hier als acquisiteur mee omgaan?
De Telecomwet maakt duidelijk dat het bedrijven niet is toegestaan om mensen te bellen die zich met hun telefoonnummer(s) hebben laten opnemen in het Bel-me-niet Register. Dit register is actief om uitsluitend ongewenste commerciële telefoontjes tegen te gaan. Als je als acquisiteur voor een bedrijf wilt gaan rondbellen, dan is het dus nodig om dit register te raadplegen.
Dit kan heel eenvoudig worden gedaan door de eigen lijst met telefoonnummers even te checken. Dit werkt met behulp van een soort opt-out systeem, waardoor je er geen uren mee bezig hoeft te zijn. Je ziet al snel wie je wel en niet mag bellen.
Wat als ik toch bel naar iemand die geregistreerd staat?
Als je als acquisiteur toch naar iemand belt die in het Bel-me-niet Register staat, dan neem je een groot risico. Het is namelijk tegen de wet. Wanneer de betreffende persoon een klacht tegen jouw bedrijf indient, ofwel tegen het bedrijf waar je voor belt, dan kan er een boete worden opgelegd van letterlijk honderdduizenden euro’s. Dit is wel de hoogste boete.
Er kan ook een waarschuwing worden gegeven en er kan een dwangsom worden opgelegd. Dit is afhankelijk van de mate waarin de wet is overtreden. Een enkel telefoontje levert een veel lagere boete op dan wanneer je dagelijks tientallen mensen die in het register staan benadert. De sancties worden opgelegd door de OPTA.
Het Bel-me-niet Register werkt niet
Consumenten roepen vaker dat het Bel-me-niet Register niet werkt. Dit is niet waar, maar zo kan het wel lijken. Wanneer mensen toch worden gebeld door een bedrijf, terwijl zij in het Bel-me-niet Register staan ingeschreven, dan kan dit in de basis twee oorzaken hebben. Op de eerste plaats kan het zijn dat er eerder contact geweest is met het bedrijf en dat de consument in het klantenbestand staat. In dit geval mag het bedrijf wel bellen. Op de tweede plaats kan het zijn dat het bedrijf zich niet aan de regels houdt en dan kan er een klacht worden ingediend.
De extra regel tijdens het bellen
Als iemand niet in het Bel-me-niet Register staat, dan mag je bellen als acquisiteur. Zo eenvoudig is het eigenlijk. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat er nog een extra regel geldt. Je bent namelijk verplicht om de consument de kans te geven om aan te geven dat het gesprek niet gewenst is.
Het gesprek moet hierbij worden beëindigd. Doe je dit niet en blijf je aanhouden? Ook dan kan er een klacht worden ingediend. Dit komt het imago van het bedrijf natuurlijk niet ten goede.
Te veel gedoe?
Vind je het echt te veel gedoe om uit te zoeken wie je wel en niet mag bellen? Je kunt het ook overlaten aan een professioneel bedrijf. Je acquisitie uitbesteden kan voordelig en dan is werkelijk alles geregeld. Uiteraard wordt er dan ook niemand gebeld die in het Bel-me-niet Register is opgenomen.