Social Selling; wat is dat eigenlijk?

Social Selling is een term die we steeds vaker voorbij horen komen. Een trendy term die is komen overwaaien uit Amerika, zoals veel Engelse termen. Wat is social selling nu eigenlijk en wat kun je er als ondernemer of marketing manager mee? In dit artikel een simpele uitleg en 12 handige stappen om social selling toe te gaan passen.

Gebruik social tools

Social selling begint met het opzetten van het salesproces via de inmiddels steeds meer gebruikte sociale netwerken, zoals onder meer Twitter en LinkedIn. Hier begint het, maar hier houdt het zeker niet op. Het gaat namelijk ook om het versterken van social contacts, om het inzetten van content die krachtig en effectief is. Het gaat erom dat sales mensen zich op die manier ontwikkelen dat zij gezien kunnen worden als een persoonlijk merk met een grote invloed. Kortom, het is een combinatie van content, personal branding en social attitude.

Wat kun je met social selling

Traditionele verkopers zijn gewend om veel koude acquisitie te doen en naar klanten toe te stappen. Door social selling toe te gaan passen draai je dit proces om en komen klanten naar de verkoper toe. Als een verkoper begint met het delen van kennis, video’s, how-to en tips over zijn product, dan zal hij gezien worden als een expert. Vervolgens zullen mensen uit zijn netwerk hem gaan vertrouwen en zich vanzelf melden om klant te worden.

Social selling gaat om het delen van content op het juiste moment en aan de juiste persoon. Het gaat om het leggen van een sterk contact door waardevolle, doeltreffende en effectieve content met hen te delen.

Social selling infographic

Hieronder is een mooie social selling infographic te vinden met daarin 12 stappen:

social selling stappenplan

Social Selling en Social Business

Social Business kenden we al; ‘social’ ondernemingen die inspelen op de social wereld om de klanten in de spotlights te zetten. Alles draait om inlevingsvermogen. Wat wil de klant? Met welke problemen of vragen zit de klant? Hoe gaan wij deze klanten bieden wat zij willen en hoe gaan wij hen adviseren, informeren en hun problemen aanpakken? Op de tweede plaats draait het hier ook om de samenwerking die binnen het bedrijf zelf, intern, verbeterd moet worden en om de samenwerking die bestaat met klanten en business partners.

Waarom? Omdat je klanten en prospects beter kan helpen wanneer je een betere kennis van hen hebt door partners en social tools te gebruiken. Het social business platform dat intern bestaat wordt verbonden met die van de externe communicatie. En zo zien we hoe Social Business voor een groot deel aan de basis staat van Social Selling.

Hoe ga jij het aanpakken?

Social Selling kan ook voor jou dé sleutel naar een groter succes zijn. Wil jij er alles over weten? Volg onze nieuwe cursus social selling!