Angst voor koude acquisitiegesprekken? Hier 6 tips!

Ondernemen houdt in dat je je dienst aan de man moet brengen. Dit maakt het proces van verkopen onafwendbaar. Echter voelt verkopen voor veel entrepreneurs als het begoochelen van de klanten. Om toch een soepel acquisitiegesprek te voeren hebben wij voor jou zes handige tips op een rijtje gezet.

Tip 1: Wek belangstelling op

Stel open vragen over de interesses en eventuele behoeftes. Sluit met jouw producten en/of diensten hierop aan als een oplossing op het probleem. Tevens is dit het moment om het kaf van het koren te scheiden. Verdoe geen tijd aan ongeschikte kandidaten.

Tip 2: Stel intelligente vragen

Wanneer je iemand belt is de kans groot dat je ongelegen belt. Begin daarom met enkele simpele vragen. Deze kunnen mensen spontaan beantwoorden en brengt het denkproces op gang. Pas nadat je de aandacht van de mogelijke koper hebt gevangen kun je dieper ingaan op het gesprek.

Tip 3: Blijf onbevooroordeeld

Schiet niet in een defensieve houding wanneer een mogelijke klant niet meewerkt of refereert naar mogelijke bezwaren. Reageer rustig en vraag door. Dit toont begrip en levert bovendien nuttige informatie op.

Tip 4: Luister en reageer adequaat

Door goed te luisteren en door te vragen kun je direct inspringen op koopsignalen. Koopsignalen zijn problemen die de prospect ervaart. Dit is het aanknooppunt om jouw product en/of dienst aan te prijzen als een oplossing voor het probleem.

Tip 5: Verschaf concrete informatie

Vertel de toekomstige klant waarom jij hem of haar kunt helpen met het dilemma. Wees goed voorbereid op mogelijke vragen en toon deskundigheid.

Tip 6: Schat de afsluiting in per persoon

Als je potentiële klant oprechte interesse toont kan je naar een afsluiting toewerken. Je kunt het gesprek samenvatten en een eventuele afspraak inplannen. Vergeet vooral niet om het contact warm te houden. Feit is dat 80% van de succesvolle verkopen pas ontstaan na de vijfde keer contact.

Nog steeds onzeker over acquisitiegesprekken?

Om echt bedreven te raken kun je een training volgen over het voeren van acquisitie. Zo leer je al snel om een sterk acquisitiegesprek met je prospect te voeren. Je kunt ook een LinkedIn training volgen om meer klanten via LinkedIn te krijgen.