Google PageRank: wat kun je er wel/niet mee?

Google PageRank is voor veel bedrijven een heel bekend iets, terwijl andere bedrijven geen idee hebben wat het is en of zij er wel of niet iets mee moeten doen. Zonde, want wie goed op de hoogte is van PageRank kan er zeker voordeel mee doen. PageRank heeft namelijk alles te maken met SEO en dus de online vindbaarheid van een website of een zakelijk blog. Wij geven je meer inzicht in wat het is en wat je er als bedrijf mee kunt.

Wat is PageRank nu werkelijk?

Met PageRank wordt je website of webpagina een score van 1 tot 10 gegeven, waarbij 10 de beste score is. Die cijfers zijn in feite een manier voor zoekmachines om de meest relevante inhoud te identificeren op basis van jouw zoekopdracht. Je kunt het vergelijken met schoolresultaten. Hoe dichter je bij een 10 komt, hoe beter je het gedaan hebt. Natuurlijk wil je voor je zakelijke website het beste en dat betekent dat je moet streven naar de hoogste score van 10 punten.

Meningen Google PageRank zijn verdeeld

De wereld van SEO, ofwel Search Engine Optimization, kent veel ‘kenners’. Deze kenners hebben zeker niet allemaal dezelfde mening wanneer het aankomt op het nut van Google PageRank. De meningen lopen uiteen, maar kunnen in grote lijnen wel worden ingedeeld in twee groepen, namelijk de voor- en de tegenstanders.

Voorstanders van Google PageRank

De groep voorstanders is overtuigd van de werking en het nut PageRank. Deze groep werkt actief aan het toevoegen van links naar hun website en pagina’s. Ze spenderen nogal wat tijd aan het linken om terug te linken naar hun website vanaf autoriteitssites of sites met een vrij hoge PageRank. Zo richt deze groep zich meer op gastbloggen voor relevante websites met een hoge PageRank.

Tegenstanders van PageRank

De groep tegenstanders is het niet eens met deze methode. In plaats daarvan moedigen ze bloggers aan om PageRank volledig te negeren en zich in plaats daarvan te concentreren op het bouwen van een solide en volledig geoptimaliseerde website met geweldige inhoud.

Waarheid over Google PageRank?

Wanneer het gaat om de exacte werking van Google, dan tast iedereen eigenlijk in het duister. Kenners werken dag en nacht om de zoekmachine helemaal uit te pluizen en dan nog zijn er geheimen die gewoonweg niet worden ontrafeld. De enige echte waarheid is dan ook waarschijnlijk alleen bekend bij Google zelf. Wel luidt er voor iedereen een advies wanneer het gaat om PageRank van Google. Op de eerste plaats kan het nooit kwaad om te proberen bovenaan te komen in PageRank. Als bedrijf is het dus zeker goed om hier inzet op te tonen. Anderzijds mag het niet zo zijn dat alle acties op het vlak van SEO uitsluitend worden gebaseerd op PageRank. Een blog dient vooral de lezers aan te spreken en moet niet volledig naar de zoekmachine zijn ingericht.

Focus inhoud vooral op bezoekers

Wij adviseren je vooral om je inhoud op je website zo waardevol mogelijk te maken. Kwaliteit moet altijd boven kwantiteit blijven staan en content moet altijd op de eerste plaats geschreven worden voor de online bezoeker, en niet voor de zoekmachine. Natuurlijk kun je wel met alle punten rekening houden, bijvoorbeeld bij het zakelijk bloggen. Kun jij hier wel wat ondersteuning bij gebruiken? Neem dan gerust eens contact met ons op. Wij vertellen je graag wat wij voor je kunnen betekenen.