De 6 missers van ZZP-websites

Als ZZP’er heb je natuurlijk een website nodig. Deze wil je goed inrichten, met de juiste informatie, in een goede toon en met een professionele uitstraling. Tegenwoordig moet je het immers vaak van je website hebben.

ZZP’ers gaan massaal de fout in met de website

Helaas is het zo dat verreweg de meeste ZZP’ers dezelfde fouten maken op hun websites, en dit kost klanten. Zonde, want met een goede website kan je flink je voordeel doen. Voorkom dat je in dezelfde valkuilen valt als je mede-ZZP’ers. Dit zijn de 6 grootste missers die we op websites van ZZP’ers tegenkomen.

1. Nutteloze inhoud

Veel ZZP’ers hebben het idee dat de website vol moet staat. Lege plekken moeten opgevuld worden. Doe dit niet, want je bezoeker heeft juist een hekel aan informatie die enkel als opvulling dient (en dus nutteloos is).

2. De grote onbekende

Er wordt vaak vanuit de ik-persoon geschreven. Dat is ook logisch, want je bent een zelfstandige zonder personeel. Echter, ZZP’ers vergeten met regelmaat te vermelden wie die ‘ik’ dan is. Laat een professionele foto schieten en stel jezelf voor op je website.

3. Hou het makkelijk

Het is natuurlijk leuk om met je webteksten te laten zien dat je verstand hebt van wat je doet, maar te moeilijke teksten, met veel vakjargon, zorgen er juist voor dat je bezoekers weer vertrekken. ZZP’ers gebruiken veel te veel moeilijke woorden.

4. Veel grammaticale fouten

We kunnen nu eenmaal niet allemaal perfect Nederlands schrijven. Dat hoeft ook niet, want ieder heeft eigen kwaliteiten. Echter, als je nu van jezelf weet dat jouw Nederlandse schrijfvaardigheid veel te wensen overlaat, ga dan niet zelf aan de slag. Grammaticale fouten gaan ten koste van de professionaliteit van je website. Huur een tekstschrijver in.

5. Onlogische of onduidelijke navigatie

ZZP’ers denken vaak niet zo na over hoe de website nu in elkaar zit voor de bezoeker. Jij weet welke route je op je website moet volgen om bij de juiste informatie te komen, maar bezoekers weten dit niet. De navigatie is regelmatig onlogisch of gewoonweg onduidelijk.

6. Wat valt er te halen?

ZZP’ers gebruiken de website vooral om te laten zien wat ze kunnen. Echter, voor de bezoeker is het vooral interessant welk voordeel jij te bieden hebt. Geef goed aan waarom jij een betere keuze bent dan je concurrent. Een leuk cadeautje of een welkomstkorting is een goed idee.

Link ook naar social media

Het is altijd goed om ook bekend te worden op social media. Je kunt op je website linken naar je social media accounts, maar dan moet je deze accounts wel in orde hebben natuurlijk. Kan jij wel wat hulp gebruiken? Misschien is onze Facebook training of onze Twitter training wel iets voor jou!