5 Onmisbare bereik KPI’s op social media

Social media is een bron van KPI’s, ook wel kritieke prestatie-indicatoren genoemd. We weten allemaal dat het belangrijk is om prestaties te blijven meten. Dit geldt zeker op social media. Door te blijven meten, leg je steeds nieuwe mogelijkheden bloot om de prestaties te verbeteren. Alles draait om optimalisatie. De KPI’s op social media zijn op meerdere vlakken onder te verdelen. Zo vinden we er 5 op het gebied van bereik.

Dit zijn de 5 KPI’s voor bereik op social media

Een goed bereik op social media is essentieel. Je wilt zeker weten dat jouw campagnes terecht komen bij de juiste doelgroep(en). Daarnaast is het belangrijk om te weten hoe ver jouw marketingboodschap zich heeft verspreid. Onder bereik valt bijvoorbeeld het aantal personen dat jouw berichten en social media-accounts ziet, maar ook het potentiële aantal personen waartoe jouw marketingboodschap toegang heeft. We komen dan uit op 5 belangrijke KPI’s voor bereik.

1. Het aantal volgers

Een eerste belangrijke KPI is het aantal volgers, dus het aantal personen dat jouw bedrijfsaccount volgt en je merk bijhoudt. Het is een essentiële statistiek en het doel is natuurlijk altijd om het aantal volgers structureel toe te laten nemen. Zie je ineens dat het aantal volgers afneemt? Dan is het belangrijk om te gaan ontdekken waarom dit zo is. Op basis daarvan kun je actie ondernemen.

2. Impressies

Impressies, of indrukken, worden wel eens verward met het bereik in de basis. Het is zeker niet hetzelfde als het totale bereik. Impressies zijn vertoningen die duidelijk maken hoe vaak je profiel of een specifiek bericht is bekeken. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen unieke accounts, maar telt alleen het aantal weergaven op. Dit betekent dat er 5 vertoningen worden aangegeven wanneer deze vertoningen allemaal op hetzelfde account in de feed plaatsvinden. Per netwerk worden impressies op een andere manier weergegeven.

3. Het bereik van een post

Bereik kunnen we in diverse soorten verdelen. Een belangrijke soort hiervan is het postbereik, ofwel het bereik van één specifiek bericht. Hiermee is de statistiek een stuk specifieker dan de andere KPI’s. Het postbereik laat je zien hoeveel unieke accounts jouw post hebben gezien. Dit is dan ook het punt waarop het postbereik anders (specifieker) is dan de impressies. Het betekent ook dat het postbereik een lager getal aangeeft dan de impressies. Een totaal van 10 accounts (postbereik) kunnen zorgen voor een totaal van 50 vertoningen (impressies), bijvoorbeeld. Het postbereik is belangrijker dan impressies en je doel is om het postbereik structureel te vergroten.

4. Hoeveelheid verkeer naar de website

Veel posts bevatten een link naar je website of een specifieke webpagina binnen jouw website. Aan de hand van de hoeveelheid verkeer dat op je website binnenkomt vanaf social media, kun je dus zien in hoeverre jouw campagne aantrekkelijk genoeg is om door te klikken. Het zogenaamde webverwijzingsverkeer geeft aan hoe vaak iemand vanaf het social media-account naar de website heeft doorgeklikt. Deze gegevens zijn via Google Analytics beschikbaar. Hoe meer webverkeer vanaf social media, hoe beter.

5. De Share of Voice

De Share of Voice, ook wel de SOV genoemd, geeft je inzicht in hoeveel online zichtbaar jij hebt in verhouding tot jouw concurrenten. Deze statistiek is niet direct in native analytics beschikbaar. Om deze statistiek te verkrijgen is het nodig om categorieën, hashtags en/of keywords in een tool in te stellen waarop je je wilt concentreren. Het spreekt voor zich dat je graag wilt zien dat jouw prestaties beter zijn dan die van je concurrenten.

Je social media bereik optimaliseren

Door voldoende aandacht te besteden aan de KPI’s met betrekking tot bereik, zorg je voor alle nodige data om te kunnen blijven optimaliseren. De statistieken laten je duidelijk zien waar verbetering nodig is en aan welke zaken je meer aandacht moet besteden. Zo ben je met behulp van de KPI’s in staat om steeds meer uit je social media-activiteiten te halen. Wil jij hiermee aan de slag, maar weet je niet goed hoe? Wij helpen je graag verder. Volg eens een social media training bij ons!