Zo bereik je meer impact met je social posts

Je besteedt tijd aan het creëren van je social posts. Er gaat niet alleen veel tijd inzitten, maar ook energie en creativiteit. Toch lijkt het alsof jouw posts gewoon niets teweeg kunnen brengen op de sociale kanalen. Een optimale inzet zorgt niet voor een maximaal resultaat. Tijd om op te geven? Zeker niet!

Handige tips voor meer impact met social posts

We moeten voorop stellen dat social media tijd kost. Je kunt bijzonder sterk beginnen en toch het idee hebben dat het eigenlijk niets uitmaakt wat je doet. Dit is niet het geval. Social media succes vraagt om tijd, dus houd altijd vol! Wij geven je graag een vijftal tips voor meer impact met je social posts.

1. Kwestie van omdenken

We zien dat veel bedrijven op social media vooral bezig zijn met het omschrijven van wat hun product of dienst doet. Natuurlijk is het belangrijk om hier duidelijkheid over te geven, maar maakt het ook duidelijk waarom de consument juist dát nodig heeft? Vaak niet! Het is een kwestie van omdenken. Beschrijf eens waarom de consument jouw dienst of product echt nodig heeft.

2. Aandacht trekken op de juiste manier

Misschien ken je het wel. Je ziet een titel op Google en die titel wekt direct zo veel interesse dat je direct doorklikt. Helaas blijkt de informatie vaker niet dan wel gekoppeld te zijn aan de titel. Dit noemen we ook wel clickbait. Dit is niet de bedoeling. Zorg voor posts en titels die direct volop de aandacht trekken, maar zorg er daarnaast ook wel voor dat de inhoud eerlijk en oprecht is. Wek nieuwsgierigheid en je wordt ervoor beloond.

3. Houd het begrijpelijk voor iedereen

Natuurlijk wil jij jezelf neerzetten als dé expert binnen jouw vakgebied. Dit is ook goed, maar bedenk je wel dat je dit niet doet door zo veel mogelijk moeilijke termen te gebruiken. Je zet jezelf neer als expert door juist in ‘normaal Nederlands’ een belangrijke boodschap over te brengen. Dit wordt gewaardeerd. Vakjargon wordt lang niet door iedereen begrepen en doet dan ook eerder kwaad dan goed.

4. Wees niet bang om emoji’s te gebruiken

Emoji’s worden zeer goed opgepakt, zeker ook in zakelijke posts. Veel ondernemers vinden het nog wat ongemakkelijk om emoji’s ? te gebruiken. Begin er gewoon mee en je zal zien dat het werkt. Wel even een aandachtspuntje: weet je niet zeker wat een emoji precies betekent? Check dit dan altijd eerst! Zo voorkom je dat jouw bericht totaal verkeerd overkomt enkel door het gebruik van een niet passende emoji. ?

5. Ga voor de persoonlijke benadering

Persoonlijke aandacht is in de laatste jaren steeds meer centraal komen te staan in de relatie tussen bedrijf en consument. Dit geldt zeker ook op social media. Posts die direct aanspreken, met ‘jij’ of ‘u’, doen het veel beter dan posts waarin dit niet gedaan wordt. Je trekt je volgers meer naar je toe door hen direct aan te spreken.

Inspiratie voor je volgende social posts

Soms blijven social posts ook gewoon een beetje achter omdat de inhoud niet sterk genoeg is. Het is logisch dat je op den duur te maken krijgt met wat gebrek aan inspiratie. Hoe langer je met social media bezig bent, hoe lastiger dit kan worden. Wij hebben daarom een boek geschreven, ‘101 posts voor op social media’, waar je meer dan voldoende inspiratie uit kunt halen voor je volgende social posts. Je kunt het boek hier online bestellen.