8 redenen om zakelijk Instagram te gebruiken

Instagram groeit gestaag door. Hét visuele kanaal onder de sociale kanalen wordt dagelijks groter op internationaal niveau. Steeds meer particulieren maken een account aan en gaan ermee aan de slag. Ook het aantal bedrijven dat actief is op Instagram neemt toe. Maar wat zijn nu de belangrijkste redenen voor bedrijven om Instagram zakelijk in te zetten?

Dáárom zet je Instagram zakelijk in

Er zijn eigenlijk eindeloos veel redenen te bedenken om Instagram zakelijk in te zetten. Je kunt je bedrijf sterk laten groeien door te focussen op dit kanaal. Instagram is booming en dat betekent dat jij er gewoon gebruik van wilt maken voor je bedrijf. Toch, wij vertellen je graag meer over waarom het zeker een goed idee is om zakelijk met Instagram te starten als jij nog geen bedrijfsaccount hebt.

1. Instagram is puur visueel ingesteld

Bij Instagram draait alles om het delen van foto’s. We weten allemaal wat foto’s kunnen doen. Ze zeggen vaak meer dan duizend woorden. Daarnaast is een mooie foto veel sneller gemaakt dan een goede tekst én een foto wordt beter onthouden door de kijker.

2. Je kiest voor effectieve promotie

Instagram werkt tegenwoordig als een effectieve marketingstrategie. Gevestigde merken reserveren hun Instagrampagina’s om hun producten te presenteren, terwijl nieuwe startups het gemakkelijker vinden om hier een publiek te creëren via afbeeldingen. Zelfs individuen, zoals modellen en kunstenaars, kunnen hun werken tentoonstellen en een schare fans creëren. Instagram is tegenwoordig een belangrijk platform voor social media marketing.

3. Een aantrekkelijkere interface

Eén van de grootste voordelen van Instagram is de interface. Met zoveel visuele inhoud zou je verwachten dat het traag en rommelig is. Integendeel, Instagram is erg netjes en georganiseerd. In tegenstelling tot Facebook is er geen stortvloed aan informatie die je nauwelijks kunt verwerken. Ook stelt het platform je in staat om je profiel op een zeer efficiënte manier in te delen, zodat het een mooie aantrekkingskracht heeft. Deze aantrekkingskracht is één van de redenen waarom mensen gebruik maken van Instagram.

4. Ook perfect voor lokale promotie

Instagram is uitgegroeid tot een geweldige hub voor reizigers. De geotagging functie werkt soepel, zodat je de locatie van de foto’s kunt toevoegen. Verder kun je de overige (openbare) foto’s zien die gedeeld zijn door mensen die zich op dezelfde locatie bevonden. Je kunt heel eenvoudig op een bepaalde locatie, zoals de plaats waarin je gevestigd bent, focussen door een hashtag met de plaatsnaam toe te voegen. Een simpele manier om mensen in je eigen regio te bereiken.

5. Strikte privacy

Instagram neemt privacy zeer serieus. Als je wilt dat je foto’s privé blijven tussen je volgers, dan blijven ze privé. Er is geen manier om privacy-instellingen te omzeilen. Zelfs de profielfoto is privé. Instagram staat het downloaden van foto’s ook niet toe, hoewel er andere manieren zijn om dat te doen. Deze manieren kan Instagram moeilijk tegenhouden. Toch, voor bedrijven is het heel prettig om te weten dat een sociaal kanaal veel waarde hecht aan privacy.

6. Praktische functies

In tegenstelling tot Facebook, dat een verscheidenheid aan nutteloze functies biedt, is Instagram duidelijk over wat ze hun gebruikers bieden. Afgezien van het delen van foto’s en filters, is er ook de functie om video’s en livestreams te delen. Je kunt verhalen delen die na een dag verdwijnen. Heel slim, Instagram biedt extra functionaliteiten via andere apps, zoals Boomerang en Photo Grid. Vergeet ook niet dat je tijdens het posten op Instagram je foto’s naadloos kunt delen met je zakelijke Facebook account.

7. IGTV voor langere videocontent

Toen Instagram de gebruikers voor het eerst in staat stelde om video’s samen met foto’s te delen, was de lengte van de video beperkt tot minder dan 1 minuut. Maar dat veranderde met de introductie van Instagram TV of de IGTV. Op IGTV kun je video’s van elke gewenste lengte uploaden, wat geweldig is voor bedrijven. Kijkers kunnen zelf bepalen of zij verder willen kijken op IGTV of niet. Zorg er dus wel voor dat het eerste deel optimaal aantrekkelijk is.

8. Instagram bedrijfsprofiel

Een zakelijk profiel is heel eenvoudig in gebruik en wordt makkelijk gecombineerd met een persoonlijk account. Je kunt bijvoorbeeld heel makkelijk switchen van je persoonlijke Instagram profiel naar een Business profiel. Het zakelijke account toont binnen jouw profiel een knop voor het opnemen van contact, waardoor mensen direct contact op kunnen nemen als zij dat willen. Dit is een interessante functie die niet op elk sociaal platform aanwezig is.

Start vandaag nog met een zakelijk Instagram account

Een zakelijk Instagram account levert je eindeloos veel voordelen op. Zeker in deze tijd, waarin Instagram de hoofdrol begint te spelen in de wereld van social media, is het belangrijk om er met je bedrijf mee aan de slag te gaan. Maak vandaag nog een zakelijk Instagram account aan en ga ermee aan de slag. Weet je niet goed hoe? Wij helpen je verder! Volg een Instagram training bij ons en je haalt er direct het maximale uit voor je bedrijf.