Meer Instagram bereik door chronologische feed?

Instagram heeft laten weten dat de chronologische feed weer terugkeert in 2022. Wanneer dit precies gebeurt is niet duidelijk, maar duidelijk is wel dat het terugkomt. Er worden momenteel al veel discussies over gevoerd. Hierbij gaat het vooral over of het bereik vergroot wordt wanneer de chronologische feed terugkeert, of dat het Instagram algoritme vooral zal zorgen voor het verkleinen van bereik en interacties. Wij vertellen je hier graag meer over.

Gaan de interacties toenemen door de chronologische feed?

Als Instagram de chronologische feed terugbrengt, dan hoeft dit niet te betekenen dat dit direct zorgt voor een toename van interacties. Wie nu al handenwrijvend Instagram posts zit te maken, met het idee dat de interacties vanzelf gaan toenemen in 2022, komt waarschijnlijk van een koude kermis thuis. Allereerst hangt het ervan af hoeveel mensen überhaupt zullen overschakelen naar een chronologische feed. Als ze dat doen, is de beslissende factor het aantal accounts waarop je volgers hebben geabonneerd en hoe actief ze zijn. Als zij actiever zijn dan jij bent, dan heeft de verandering totaal geen positief effect op jouw bereik. In het slechtste geval vermindert het bereik zelfs. Je hoeft dus niet te hopen op een automatische boost in bereik en engagement door de terugkeer van de chronologische Instagram feed.

Gaan mensen wel overschakelen naar de chronologische feed?

Instagram heeft laten weten dat de chronologische feed terugkomt, maar deze functie is wel optioneel. Dit is ook precies het punt. Instagram gebruikers hebben een keuze. Jij hebt geen invloed op deze keuze. De verwachting van experts is dat de meerderheid van de Instagram gebruikers zal vasthouden aan de sortering van het algoritme. De kwaliteit van de inhoud zal beslissen. Je merkt bij een chronologische feed dat de kwaliteit er niet beter op wordt. Dit is natuurlijk ook bekend bij de Instagram gebruikers die de eerdere overschakeling al hebben meegemaakt. De kans is dan ook klein dat zij terug over zullen schakelen naar de chronologische feed.

Moet je als bedrijf inspelen op de chronologische feed?

Voor veel bedrijven is het vooral de vraag hoe deze verandering effect heeft, of zou moeten hebben, op de strategie. De meeste bedrijven hebben een passende strategie voor Instagram. Moet deze nu gewijzigd worden? Moet deze worden aangepast op de chronologische feed, of juist niet? Nee, je hoeft je strategie niet per se aan te passen op de terugkeer van de chronologische feed. De kans is immers klein dat het grootste deel van de Instagram gebruikers weer terug zal overschakelen. Anderzijds, ja, het is wel belangrijk om je Instagram strategie te herzien. Een social media strategie moet regelmatig worden geüpdatet, en dit is hét moment om dit te doen.

Tijd voor een nieuwe social media strategie

Het is altijd goed om je social media strategie met regelmaat te herzien. Het is belangrijk om te blijven inspelen op de veranderingen die binnen de sociale kanalen plaatsvinden. Dit geldt dan ook niet alleen voor Instagram, maar voor alle sociale kanalen die onderdeel uitmaken van jouw strategie. Wij helpen je natuurlijk graag met het ontwikkelen van een effectieve social media strategie. Ben je een beetje achterop geraakt en wil je weer helemaal up to date zijn als het om social media gaat? Volg dan één van onze social media trainingen.