Zorg voor een goede acquisitie planning

Acquisitie kan je onderneming veel opleveren, maar dan moet je het wel goed aanpakken. Tegenwoordig zijn er veel ondernemers die de stap naar telefonische acquisitie niet meer durven te maken of die zo nu en dan eens een paar klanten bellen. Dit levert vrijwel niets op. Je hebt een goede planning nodig.

Hoe plan je je acquisitie activiteiten?

Om acquisitie goed aan te pakken heb je structuur nodig. We zijn tegenwoordig allemaal heel goed in uitstellen, maar we weten ook allemaal wat er van uitstel komt.. Juist, afstel! Dat is niet de bedoeling. Wij geven je 5 tips om je acquisitie goed vorm te geven en het op een effectieve wijze aan te pakken.

1. Reserveer de acquisitie momenten

Reserveer momenten in je agenda die je aan acquisitie wilt besteden en hou je hier ook netjes aan. Door vaste momenten te prikken kun je je makkelijker voorbereiden op de taak en weet je ook zeker dat je het niet blijft uitstellen.

2. Gebruik dagelijkse lijsten

Er zijn ondernemers die pagina’s vol met klanten en prospects hebben, inclusief telefoonnummer natuurlijk. Dat is heel goed, want je weet in elk geval dat je veel gesprekken tegemoet kunt zien. Het is alleen niet verstandig om de hele lijst op je bureau te leggen. Zo’n lange lijst werkt ontmoedigend en frustrerend, want er lijkt geen einde aan te komen. Kijk hoeveel klanten je ongeveer per acquisitie moment kunt doen en maak dan lijstjes met het aantal klanten en prospects dat goed binnen een moment past. Heb je het lijstje afgewerkt? Dan ben je klaar voor vandaag!

3. Acquisitie heeft een goede stemming nodig

Wie aan acquisitie wil doen zal een goede bui mee moeten brengen. Plan je acquisitie momenten daarom niet in na een activiteit waar je een hekel aan hebt, waar je snel gefrustreerd van raakt of die je op de zenuwen werkt. Dit zorgt voor een negatievere stemming tijdens de telefoongesprekken.

4. Kies jouw moment van de dag

Iedereen heeft momenten van de dag waarop de prestaties beter zijn dan gemiddeld. Dan hebben we ook allemaal delen van de dag waarop we minder productief zijn. Dit is normaal. Het is belangrijk om je acquisitie moment te plannen in een deel van de dag waarin jij je goed voelt. Ben jij een ochtendmens? Begin je dag dan met acquisitie. Ben je juist geen ochtendmens? Neem dan de middag.

5. Voorkom dat acquisitie standaard wordt

Je hebt een goed verhaal nodig voor acquisitie. Het is goed om dit verhaal op meerdere manieren vorm te geven, zodat je de benadering kunt afwisselen. Wanneer je steeds weer hetzelfde vertelt, dan wordt het op een gegeven moment ‘computertaal’. Mensen krijgen al snel het idee dat zij een computer aan de telefoon hebben. Mensen moeten niet het idee krijgen dat je het hele verhaal tot elke letter aan toe hebt ingestudeerd. Probeer ieder gesprek spontaan en uniek te houden.

Toch liever uitbesteden?

Acquisitie is niet gemakkelijk, maar het is wel waardevol. Wil jij acquisitie voor je laten werken, maar kun of wil je dit zelf niet doen? Dan kun je de acquisitie natuurlijk ook uitbesteden aan een professioneel bedrijf.