Zo maak je een e-mailmarketing plan waar je je ook daadwerkelijk aan houdt

E-mails zijn ook in 2017 nog steeds een go-to strategie voor een betere klantrelatie en meer conversies. Wanneer je regelmatig e-mails stuurt blijven klanten niet alleen geïnformeerd, maar bouw je ook vertrouwen en merkherkenning op.

Makkelijk gezegd, lastiger gedaan.

In veel bedrijven worden weliswaar nieuwsbrieven naar klanten gestuurd, maar mist er een echt goed doordacht e-mailmarketing plan. De intentie is er, maar naast alle dagelijkse taken en projecten schieten nieuwsbrieven er vaak bij in. Jammer, want wanneer je eenmaal je e-mailmarketing strategie correct opzet, kun je met zeer weinig tijd en moeite in de toekomst klantrelaties onderhouden en conversies verhogen.

Dus aan jou de vraag: Is dit het jaar waarin jij je e-mailmarketing plan naar een hoger niveau tilt?

Wij denken van wel!

Newsletter2Go legt je in dit artikel uit hoe een e-mailmarketing plan het beste kan worden opgesteld en hoe je je aan het plan kunt houden.

Plan 30 minuten vandaag voor je e-mailmarketing plan

Kun je deze week een half uurtje vrijmaken? Meer heb je voor de start van je e-mailmarketing plan niet nodig.

Zoals met de meeste dingen is het een kwestie van ergens starten. Een marketing plan werkt hetzelfde. Gebruik de eerste dertig minuten om een jaarkalender te maken. Noteer in de kalender bijvoorbeeld:

  • Evenementen die je organiseert
  • Uitverkoop periodes
  • Feestdagen die je wilt gebruiken voor de nieuwsbrief

Brainstorm thema’s en topics

De tweede stap is om de kalender in te vullen met diverse thema’s. Een jaar vooruit denken lijkt een hele opgave, maar helpt je om je aan het plan te houden. Begin met een brainstormsessie met het team. Stel daarbij vragen als:

  • Wat zijn de problemen of uitdagingen van mijn doelgroep?
  • Welke producten zijn het beste verkocht het afgelopen jaar?
  • Waar bevindt zich potentie in de industrie?

Probeer om de doelgroep goed te begrijpen en zoek dan naar oplossingen en manieren om relevantie te bieden. Plan dan een of meerdere thema(‘s), bijvoorbeeld voor de aankomende maand, een kwartaal of direct voor het gehele jaar. Deze thema’s helpen je om meer specifieke topics voor de nieuwsbrief te bepalen.

Werk de topics uit en geef ze een prioriteit

Wanneer je de thema’s duidelijk hebt is het tijd om topics te brainstormen. De content hoeft nog niet geschreven te worden, in deze fase is het alleen belangrijk om veel ideeën te verzamelen.

Hierna kunnen de topics geprioriteerd worden. Welke ideeën zijn goed, welke minder? Hoeveel tijd is nodig om het topic te onderzoeken? Maar ook, bij welke fase van de koopcyclus passen de topics het beste? Is het een algemeen, informatief artikel voor nieuwe of geïnteresseerde klanten of bevat het artikel een duidelijke call-to-action voor iemand die op zoek is naar een specifiek product?

Door de artikelen op deze manier in te delen kun je de strategie van de e-mails beter inplannen. Zo zul je aan sommige e-mails meer tijd besteden dan andere en is het raadzaam om nieuwe klanten eerst kennis te laten met je product en ze niet direct een verkoop e-mail te sturen.

Plan je e-mail strategie

Wanneer je alle belangrijke evenementen in de kalender hebt genoteerd en je de thema’s en bijbehorende topics hebt vastgesteld, is het tijd om de e-mails in te plannen.

  • Hoe vaak worden de e-mails verstuurd?
  • In welke volgorde? Is er een samenhang tussen de e-mails?
  • Op welke ontvangersgroep zijn de e-mails van toepassing?
  • Naar hoeveel ontvangersgroepen moet de e-mail worden verstuurd?
  • Maak ik gebruik van A/B-testing?
  • Wie is verantwoordelijk voor het ontwerp, de content en verzending?

Denk bij de planning ook aan de timing van je e-mails. Stuur bijvoorbeeld een laatste herinnering enkele dagen voordat de uitverkoop afloopt of een evenement plaatsvindt.

Maak zoveel mogelijk e-mails automatisch

Het fijne aan e-mailmarketing is dat enorm veel e-mails geautomatiseerd kunnen worden. Denk aan strategisch verzonden e-mails na een nieuwe nieuwsbrief aanmelding of een aankoop. Of bijvoorbeeld wanneer een klant jarig is.

Dit soort e-mails hoef je slechts eenmaal in te stellen en worden daarna automatisch op het juiste moment verzonden. Wil je wel regelmatig nieuwsbrieven versturen, maar heb je geen tijd om iedere week nieuwe content te schrijven? Stel dan een e-mail serie in.

Een e-mail serie kan bijvoorbeeld beginnen met een welkomstmail na een nieuwsbrief aanmelding. In de weken daarna worden dan automatisch e-mails verstuurd, die de klant door het gehele koopcyclus voeren.

  1. Kennismaking met het merk
  2. De klant wordt attent gemaakt op zijn of haar probleem
  3. De klant realiseert zich dat er een probleem is
  4. De klant gaat op zoek naar een oplossing
  5. De klant doet een aankoop

Dit zijn in principe de vijf stappen van een koopcyclus. Een e-mail serie kan zich bijvoorbeeld hier naar richten. Stuur eerst een welkomstmail en begeleid de klant daarna via e-mails met video’s, whitepapers, gratis demonstraties en FAQ-artikelen naar de uiteindelijke aankoop.

Conclusie

Een goed e-mailmarketing plan vergt wat tijd, maar is het zeker waard. Om dit jaar een e-mailmarketing strategie op te zetten waar je je daadwerkelijk aan kunt houden, is het van belang om vooraf een gedetailleerde planning te maken..

Brainstorm, prioriteer, plan de topics en maak de e-mails zoveel mogelijk geautomatiseerd. Wanneer de e-mail series eenmaal zijn opgezet, is het slechts een kwestie van e-mails onderhouden en vragen beantwoorden. Je hoeft dan alleen nog maar de niet-geautomatiseerde e-mails die je op de kalender hebt ingepland te ontwerpen en verzenden. Oftewel; zo gepiept!

Laat ons via social media weten hoe jij dit jaar je e-mailstrategie gaat inplannen!