Een effectieve social media strategie? 10 Tips!

Om succes op social media te behalen als bedrijf (of zzp’er) heb je een goede social media strategie nodig. Deze strategie zorgt ervoor dat je een helder doel hebt en niet afdwaalt in de dagelijkse gang van zaken. Hoe stel je echter een goede social media strategie op?

Strategietips voor social media

Deze 10 tips helpen je bij het opbouwen van een social media strategie en een stabiele positie op je sociale netwerken.

1. Regels en richtlijnen

Als meerdere medewerkers actief zijn op je zakelijk social media, zorg dan dat er duidelijke regels en richtlijnen zijn om te volgen. Wat mag wel en niet op LinkedIn en Twitter geplaatst worden?

2. Blijf dichtbij jezelf

Ga niet proberen om perfecte antwoorden te geven zoals Google dat doet. Daar hebben je klanten immers Google voor. Reageer vanuit jezelf en voeg af en toe wat humor toe!

3. Noodsituaties

We hebben helaas veel te maken met noodsituaties, aanslagen, crisissen in de maatschappij. Mocht er zoiets voordoen, zorg dan dat je weet hoe je jouw automatische tools in één keer uit kan schakelen zodat er geen rare berichten worden geplaatst.

4. Lees hele berichten

Klanten beginnen vaak met een kern en vertellen vervolgens alles wat daarmee te maken heeft. Lees als webcare afdeling altijd hun hele bericht. Mensen zitten niet te wachten op antwoorden waar zij niet om vragen. De echte vraag kan wel onderin hun post staan.

5. Weet wat je wilt bereiken

Stel doelen voor social media. Weet waar je naartoe wilt op je sociale netwerken, zodat je ook weet wat je moet doen om je doelstellingen te bereiken.

6. Communiceer!

Zorg voor actie en reactie. Als je alleen maar over jezelf praat, dan zullen anderen niet reageren.

7. Dezelfde stijl

Je moet herkenbaar zijn op al je sociale netwerken. Zorg er daarom voor dat je altijd dezelfde taal spreekt. Dit geldt vooral ook als er meerdere medewerkers aan werken.

8. Creëer rust

Vervelende reacties mogen niet worden beantwoord met een vervelend antwoord. Creëer rust door altijd netjes en kalm te reageren.

9. Reageer altijd

Probeer altijd te reageren, tenzij er expliciet gevraagd wordt om dit niet te doen. Het gaat altijd om communicatie die jij biedt. Heb je te maken met een negatieve reactie, probeer dit dan offline op te lossen.

10. Gebruik de tools

Gebruik de beschikbare tools om alle statistieken van je zakelijke social media in de gaten te kunnen houden.

Een social media strategie nodig?

Kan jij wel een goede social media strategie gebruiken, maar heb je zelf echt geen idee hoe je dit aan moet pakken? Wij helpen je graag! Neem contact met ons op om een kopje koffie te gaan drinken.