Goed scoren met je blogs? Gebruik bulletpoints!

Een goede positie behalen in Google met een zakelijk blog: dat willen we natuurlijk allemaal. Toch lijkt het alsof bedrijven er steeds meer moeite mee hebben om goed te scoren in de zoekmachine. Dit terwijl we toch niet anders omgaan met SEO dan gewoonlijk… Precies dit is het probleem!

De meest bekende SEO-regels voor blogs

Veel bedrijven houden zich netjes aan de meest bekende SEO-regels voor zakelijke blogs. Hieronder vind je een aantal van die regels:

  • Schrijf blogs met een minimale lengte van 400 woorden
  • Gebruik het focus keyword in de titel, een subtitel en in de eerste zin
  • Kies meerdere gerelateerde zoekwoorden voor je blog
  • Plaats meerdere interne linkjes in je zakelijke blog
  • Sluit je blog af met een call to action

Deze regels zijn je vast wel bekend. Maar er is een nieuwe regel bij gekomen en daar zijn veel bedrijven zich (nog) niet van bewust.

De nieuwe regel zie je hierboven!

Wat is die nieuwe SEO-regel dan wel? Nou, deze heb je zojuist gezien! Waarschijnlijk is het je niet eens echt opgevallen en dat is ook precies de bedoeling. Uiteindelijk is het natuurlijk altijd het doel om veel met SEO bezig te zijn zonder dat het de lezer opvalt. De nieuwe regel is namelijk het plaatsen van bulletpoints in je blogs.

Google laat het steeds vaker zien

Het is je misschien wel opgevallen dat er in veel gevallen iets is toegevoegd aan de Google resultaten. Dit is nog niet bij alle zoekopdrachten het geval, dus het kan zijn dat je het gemist hebt. Wanneer je een zoekopdracht invoert, dan zie je ineens direct onder de betaalde weergaven een lijstje staan. Dit lijstje past bij jouw zoekopdracht en is extra opvallend gemaakt. Het gaat altijd om een lijstje met cijfers of een lijst door middel van bulletpoints.

Het liefst in de tweede alinea

Echte Google-kenners hebben eens onderzocht wanneer een lijstje nu wel op die manier in Google wordt gepresenteerd en wanneer niet. Het blijkt dat je het best kunt kiezen voor een lijst in de tweede alinea. Hierbij geldt de regel dat de eerste alinea niet te lang mag zijn. Daarnaast mag de eerste alinea ook niet te lang zijn. Dat betekent dus eigenlijk dat je opsomming vrij bovenaan de pagina van je blog staat. Daar kun je dus deze unieke positie in Google mee verdienen.

Het mag werkelijk van alles zijn

Het onderwerp van je opsomming mag je natuurlijk zelf bedenken. Deze moet vooral goed bij je blog passen. Wel is het zo dat je lijstje met bulletpoints niet per se getoond gaat worden onder de zoekterm die jij als focus keyword hebt aangemerkt. Google bepaalt namelijk bij welke zoekterm(en) jouw lijst getoond wordt. Duidelijk is wel dat de zoekmachine ervoor zorgt dat je lijstje in de resultaten bijzonder goed opvalt.

Er moet wel een hoogwaardig blog aan vast zitten

Deze ‘erepositie’ in Google verdien je niet zomaar. Het is dan ook niet het geval dat je een blog kan laten bestaan uit slechts twee alinea’s met een opsomming. Google kijkt vooral ook nog naar de kwaliteit van je blog. Geef je waardevolle informatie en is je opsomming ook interessant? Dan maak je kans op deze mooie en opvallende plek onder de Google AdWords advertenties.

Wil jij ook indruk maken met je blogs?

Goede, sterke en effectieve zakelijke blogs schrijven is niet eenvoudig. Ook nog eens denken aan wat Google ervan zal vinden is nog lastiger. Gaat het je echt te veel tijd, energie of moeite kosten? Dan kun je natuurlijk ook je blogs uitbesteden. Wij helpen je graag verder.