Facebook test Stories met 72 uur zichtbaarheid

Facebook Stories zijn op dit moment kort zichtbaar. Het is de ‘regel’ om de Stories 24 uur lang actief te houden, waarna de verhalen verdwijnen. Dit is natuurlijk ook zo voor Instagram Stories vastgesteld en misschien op een bepaald niveau juist wel de kracht van de Stories op de platformen. Toch gaat Facebook hier nu mogelijk verandering in aanbrengen. Op dit moment wordt getest met een zichtbaarheid van 72 uur.

Facebook Stories worden populairder

Instagram Stories zijn al lange tijd zeer populair. Toch blijven de Stories op Facebook een beetje achter en Facebook doet er van alles aan om de populariteit te boosten. Nu wordt opgemerkt dat Facebook Stories populairder aan het worden zijn, wordt er geëxperimenteerd met het langer actief houden van de verhalen. De nieuwe optie zou het aantal Stories weergaven moeten vergroten. In de test worden de effecten bekeken van het actief houden van een verhaal voor de duur van maximaal 3 dagen (72 uur).

Speciaal voor het oudere publiek van Facebook?

Het is een unieke verandering in de Stories-mogelijkheden, die ook het kernconcept van het formaat enigszins verandert. Waarom wil Facebook de mogelijkheid bieden om Stories langer zichtbaar te houden? Facebook zelf geeft aan dat de langere beschikbaarheid mogelijk beter is voor het publiek van Facebook, dat gemiddeld genomen toch een stukje ouder is dan het publiek op andere kanalen, zoals Instagram. Deze oudere doelgroep is minder bekend met het Stories-concept.

500 miljoen gebruikers is te weinig voor Facebook

Uiteindelijk gaat het Facebook natuurlijk maar om één ding: het verhogen van de populariteit van Facebook Stories. Al jarenlang probeert Facebook deze functie te boosten, in de hoop dat de verhalen op Facebook net zo populair worden als zij zijn op Instagram. De inspanningen zijn tot nu toe echter niet heel succesvol geweest. Dagelijks werken gemiddeld 500 miljoen Facebook leden met Stories, maar dit is volgens Facebook veel te weinig wanneer je dit in verhouding zet tot de 1,66 miljard dagelijks actieve leden in de app.

Facebook Stories móet groeien

Facebook geeft zelf aan dat Facebook Stories groeit en dat het vooral ook moet blijven groeien. Het sociale netwerk geeft aan dat het de Stories ziet als de toekomst van sociaal delen. Met het oog hierop wil Facebook vooral het oudere publiek op het netwerk laten wennen aan Facebook Stories en dit kan, volgens Facebook zelf, alleen door de Stories langer actief te houden. Wanneer het oudere publiek gewend raakt aan de verhalen, dan zijn zij ook sneller geneigd om zelf gebruik te maken van de functie.

Is het ook goed met het oog op marketing?

De vraag is wel of het ook goed is voor marketingactiviteiten wanneer Stories 72 uur zichtbaar blijven. Kenners twijfelen. Vanuit het marketingperspectief lijkt het een risicovolle propositie, vooral omdat promotionele berichten drie dagen achtereen op de feeds van volgers verschijnen. Misschien wordt er dan ‘te hard gepusht’, geven experts aan. Anderzijds kan het wel meer succes bieden op het vlak van tijdelijke aanbiedingen, welke natuurlijk ook een groter publiek zullen bereiken wanneer zij drie dagen lang zichtbaar zijn.

Laat Facebook Stories voor je spreken

Stories zijn populair. Hier bestaat geen twijfel over. Instagram draait voor een groot deel op Stories en ook de aandacht voor Facebook Stories groeit. Ondernemers kunnen zeker meer succes bereiken door ook aan de slag te gaan met verhalen op social media. Kun je hier wel wat ondersteuning bij gebruiken? Volg dan eens een Facebook training of een Instagram training bij ons.